2013-07-05 14:59 autor: KaMaart
5 577 odsłon
Dzień dobry,
1. Czy w KPiR w kolumnie 1 należy numerować każde zdarzenie gospodarcze kolejno, czy np. zakup czegoś jako 1, potem zakup czegoś jako 2, potem sprzedaż jako 1 (że sprzedaż) czy po prostu kolejny numer, czyli 3 bez względu na to, czy to zakup czegoś lub sprzedaż?
2. Czy należy każdego dnia zapisywać (jeśli tak, to gdzie?), gdy nie było sprzedaży ani żadnego zdarzenia gospodarczego? Czy wtedy też gdzieś to należy odnotowywać?
3. Czy w kolumnie 10 wpisuję zakup materiałów wg cen netto czy brutto, gdy został dodany VAT?
Dziękuję
2013-07-05 20:44 autor odpowiedzi: Krystyna Dąbrowska doradca podatkowy
Ad 1) W księdze należy numerować kolejne wpisy , niezależnie od tego czego one dotyczą . Zaczynamy od numeru 1 na początek roku lub działalności a kończymy na ostanim wpisie w dn 31 grudnia . Księga ma być prowadzona chronologicznie , numeracja ma być ciągła w danym roku podatkowym .
Ad2) Jeżeli nie było sprzedaży to nic nie wppisujemy tego dnia
Ad 3) Jeżeli podanik mna prawo do odliczenia podatku Vat ( POdatnik czynny) To koszty i zakupy udokumentowane fakturą wpisuje w w wartości netto- jeśli nie jest podatnikiem Vat w wartości brutto.
doradca podatkowy, Biuro Rachunkowe Praktyk s.c w lublinie
2013-07-05 22:40 autor odpowiedzi: KaMaart
Bardzo dziękuję:)
A którą składkę także wpisuje się do KPiR jako koszty- zdrowotną czy skł.społeczne? I pod jaką datą- czy z dnia, w którym się wpłaciło czy inną?
I co powinno się jeszcze widzieć o składkach, jeśli chodzi o wpisywanie, odliczanie, itp.?
2013-07-06 11:49 autor odpowiedzi: Biuro Rachunkowe TAX-NET Jacek Adamczak
Społeczną (chociaż tak naprawdę nie trzeba jej wpisywać do księgi - wystarczy ująć w wyliczeniu zaliczki PIT-5). Zdrowotna jest odliczana od podatku i to można zrobić tylko w wyliczeniu zaliczki do PIT-5. Składki można odliczać w dniu ich poniesienia, czyli faktycznej zapłaty.
Proszę pamiętać, że składki społeczne odliczamy od dochodu w wysokości faktycznie zapłaconej, a składki zdrowotne od podatku w wysokości 7,75% podstawy.
Dodano 2013-07-03 13:56 przez KaMaart
Dzień dobry,
Mam takie pytania:
1. Czy gdy założy się firmę, należy uiszczać jakąś opłatę w Krajowym Rejestrze Firm i Działalności Gospodarczych, czy jest to obowiązkowe, czy nie?
2. Gdy otrzymam fakturę za zakup materiałów kilka dni przed rozpoczęciem działalności, to należy ten fakt spisać w spisi...
Dodano 2016-10-17 16:52 przez danieleski
Tak jak w tytule. Czy w przypadku sprzedaży, realizacji zamówienia, w moim przypadku namalowania portretu, ujmując przychód z tego tytułu muszę wpisać dane kontrahenta? Jest to problematyczne gdyż często ich po prostu nie znam.Ktoś przez kogoś zamawia, przychodzi odbiera, a ja nie notuje dla kogo ro...
Dodano 2013-10-11 12:08 przez konto usunięte
Niedawno założyłam działalność gospodarczą i będę prowadziła KPiR, jednak nie do końca wiem, jak księgować faktury za zakupiony towar. Nie jestem podatnikiem VAT i nie będę odliczała go na koniec roku. Na fakturze mam podaną kwotę za towar i dodatkową kwotę VAT, czy do KPiR mam wpisywać kwotę całkow...
Dodano 2013-06-21 15:25 przez KaMaart
Dzień dobry,
1. Czy w sklepie internetowym - rękodzieło, obrazy, malarstwo itp. ceny muszą zawierać VAT 23% ? i jak to wówczas zapisywać i gdzie?
W pewnym sklepie przeczytałam, że ceny zawierają podatek VAT, sklep nie wystawia faktur VAT ze względu na zwolnienie... nie wiem jak to się łączy? :)
2. J...
Dodano 2013-06-20 14:42 przez KaMaart
Dzień dobry,
Mam pytanie: Będę prowadziła Księgę Przychodów i Rozchodów (zasady ogólne). Czy od każdego nowego roku obowiązuje nowa taka księga, należy założyć nową czy dalej jest ta sama z roku poprzedniego?
Gdy zakupię przed datą rozpoczęcia działalności materiały potrzebne do wytworzenia przedm...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Koszty podatkowe ujmuje się na podstawie dowodów potwierdzających ich poniesienie. Tymi są m.in. faktury wystawione przez dostawców i towarów i usług. Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca dysponuje jedynie duplikatem takiego dokumentu? Kiedy go ...
Porządkując samochód czy biuro, niejednokrotnie zdarza się przedsiębiorcom odnaleźć faktury kosztowe sprzed kilku miesięcy. Powstaje wówczas pytanie - czy można je jeszcze zaksięgować? Szkoda tracić szansę na obniżenie podatku ...
Zdarzenia gospodarcze w ewidencjach księgowych ujmujemy na podstawie dowodów księgowych. Tymi w przeważającej większości są faktury. Niekiedy dokument taki jednakże zaginie i wówczas przedsiębiorca występuje do sprzedawcy o wystawienie ...
Jeżeli oryginał faktury ulegnie zniszczeniu czy też zagubieniu, podatnik występuje o wystawienie duplikatu. Zazwyczaj z wnioskiem o jego wystawienie występuje nabywca do sprzedawcy. Rodzi się przy tym problem - jak owy duplikat ująć w ...