2014-02-28 21:16 autor: pawelw_bdg
12 333 odsłon
Witam,
planuję zakup mieszkania aby prowadzić z jego wykorzystaniem najem prywatny.
Mam w związku z tym kilka wątpliwości, bardzo proszę o poradę. Zakupione mieszkanie będzie miało ponad 5 lat i będzie stanowiło odrębną własność.
1). Czy są jeszcze jakieś wymogi aby zastosować w tym przypadku indywidualną metodę amortyzacji i amortyzować lokal przez 10 lat? (10% rocznie)?
2). W jaki sposób prowadzi się ewidencję kosztów związanych z najmem, czy jest to jakoś sformalizowane, czy po prostu archiwizuje się wszelkie rachunki i faktury w dowolny sposób umożliwiający potem ich ewentualną prezentację?
3). W jaki sposób rozpoczyna się amortyzację w najmie prywatnym? Czy trzeba prowadzić jakiś rejestr środków trwałych? Czy trzeba jakoś informować o tym Urząd Skarbowy?
4) Czy w miesiącach gdy lokal nie ma najemcy, możliwe jest liczenie kosztów związanych z amortyzacją?
Z góry dziękuję za odpowiedzi!
Pozdrawiam
2014-03-11 10:43 autor odpowiedzi: konto usunięte
Witam,
ad. 1. Ustalenie stawki amortyzacji zależy od właściciela lokalu, ale nie może być większa niż 10% rocznie . Należy założyć rejestr środków trwałych i opisac tam ten lokal oraz podać jego wartość. Jeżeli lokal został nabyty teraz, to wartością jest cena nabycie + wszystkie koszty z tym związane, np. prowizja pośrednika, taksa notarialna. Jeżeli lokal był nabyty 5 lat temu to najlepiej dokonać wyceny na dzień dzisiejszy. Rozpoczyna się amortyzację najwcześniej w miesiącu następnym po miesiącu, w którym nastąpiło nabycie. Uwaga - wszelkie modernizacje jakie będą wykonywane w tym lokalu będą podwyższać wartość tego lokalu a nie stanowić kosztu w miesiącu jego poniesienia.
ad.2 Jeżeli najem nie jest prowadzony jako działalność gospodarcza stanowi przychód z majątku osobistego, można opodatkowywać go ryczałtowo- tę formę opodatkowania należy zgłosić do 30-stycznia danego roku lub rozliczać przychody według ogólnych zasad, wtedy należy prowadzić ewidencję przychodów i kosztów, dobrze aby było to tabelka lub inny rejestr, który ustala jakie przychody i koszty podatnik poniósł w danym miesiącu i jaki potencjalny podatek jest do zapłacenia. Teraz nie skąłda się miesięcznych deklaracji podatkowych , co nie zwalnia od obowiązku opłacenia podatku jeżeli w danym miesiącu występuje.
ad.3 Nie ma obowiązku informacji US o fakcie wprowadzenia środka trwałego i rozpoczęciu amortyzacji . Natomiast dla potrzeb ewidencyjnych dobrze zaprowadzić uproszczoną ewidencje z której wynika od kiedy nalicza się amortyzację ( aby nie przegapić jej końca), skąd bierze się wartość i jaką ustalono stawkę amortyzacji.
ad.4 Tu interpretacje bywają różne . Jedne Urzędy twierdzą, że w przypadku najmu "prywatnego" można, inne ,że nie. Najlepiej wystąpić z zapytaniem do swojego Urzedu Skarbowego , urząd interpretuje tę kwestię.
Z poważaniem
Justyna Łukaszewicz
Prezes Nieruchomości Wielkopolski
Dodano 2015-07-29 21:54 przez lisboa1980
Witam,w 2006 roku kupiłam nowe mieszkanie własnościowe od spółdzielni mieszkaniowej. Za miesiąc planuję zacząć je wynajmować. Planuję ustanowić księgę wieczystą dla tego mieszkania. 1. Czy mogę zastosować indywidualną stawkę amortyzacyjną? Mieszkanie ma już 9 lat i dopiero teraz wprowadzę je do ewid...
Dodano 2015-12-18 23:10 przez Eric
Witam, moje pytanie dotyczyć będzie jak uniknąć podatku od dochodu sprzedaży nieruchomości. Otóż, chciałbym kupić małe mieszkanie za gotówkę na siebie - osoba prywatna lub też na rodziców (później ewentualnie darowizna), gruntownie je odremontować a następnie je sprzedać przed upływem 5 lat. Remont ...
Dodano 2013-02-25 15:07 przez konto usunięte
Jestem współwłaścicielem nieruchomości wspólnej, na terenie której wynajmuję lokale użytkowe. Zakładanie firmy nie miałoby żadnego uzasadnienia ekonomicznego, z uwagi na stosunkowo niewielkie dochody i to do podziału między kilkunastu współwłaścicieli. Taka firma musiałaby upaść po pierwszym miesiąc...
Dodano 2016-12-09 15:03 przez konto usunięte
Dzień dobry,
prowadzę jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, jestem podatnikiem VAT, rozliczam podatek dochodowy w formie podatku liniowego 19%, prowadzę książkę przychodów i rozchodów. Kilka lat temu nabyłem z małżonką mieszkanie. W 2014 roku mieszkanie to zostało wciągnięte do działal...
Dodano 2014-02-17 16:08 przez raczus76
Od 10 lat mieszkam za granicą i nie wykazuję żadnych dochodów w Polsce. Mam mieszkanie, które stoi puste i chciałabym je wynająć i zgłosić to do urzędu skarbowego. Jestem stanu wolnego, jakie opodatkowanie wybrać i czy może zgłosić to moja siostra, ktora ma pełne pełnomocnictwo?
Dziękuję
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Gdy myślimy o zmianie miejsca zamieszkania, zwykle mamy na myśli sprzedaż obecnego i zakup nowego. Zsynchronizowanie obu transakcji nie jest proste. A wystarczy znaleźć osobę, która ma odwrotną od naszej sytuację – można wówczas ...
Prowadzenie działalności gospodarczej związane jest często z koniecznością wynajęcia lokalu. W wyniku zakończenia umowy najmu lokalu, mogą pojawić się wątpliwości w jakim stanie najemca zobowiązany jest zwrócić przedmiot najmu ...
Przedsiębiorca, wykorzystujący w swojej działalności gospodarczej środki trwałe ma prawo w dowolnej chwili podjąć decyzję o wycofaniu danego składnika majątkowego z działalności gospodarczej i przeznaczeniu go np. na potrzeby osobiste.
Na potrzeby PIT nabycie nieruchomości następuje w momencie, kiedy ta trafia do majątku wspólnego małżonków. Późniejsza darowizna między małżonkami pozostającymi we wspólności majątkowej małżeńskiej, przenosząca składnik ...
2021-05-11 13:44
2020-02-16 09:38