Zobowiązanie pracownika do odbierania telefonu służbowego i odpowiadania na e-maile w czasie wolnym od pracy, w szczególności w czasie urlopu zależy od wielu czynników m. in. od rodzaju umowy i dodatkowych postanowień zawartych pomiędzy pracownikiem i pracodawcą, charakteru wykonywanej pracy czy też stanowiska. Jednakże co do zasady należy się opowiedzieć za stanowiskiem, zgodnie z którym pracownik nie ma obowiązku pozostawania w dyspozycji pracodawcy poza godzinami pracy, w konsewenkcji – pracownik nie ma obowiązku odbierania telefonu służbowego poza godzinami pracy (może go nawet wyłączyć), ani nie ma obowiązku polegającego na odbieraniu służbowych wiadomości e-mail oraz odpowiadaniu na nie. W szczególnie uzasadnionych wypadkach możliwe jest zobowiązanie pracownika przez pracodawcę do pozostawania w dyspozycji pracodawcy w formie dyżuru telefonicznego bądź – odpowiednio – w formie dyżuru polegającej na prowadzeniu korespodnecji e-mail. Czasu dyżuru nie wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy. Trzeba jednak pamiętać, że czas pełnienia dyżuru nie może naruszać uprawnień pracownika do odpoczynku wynikającego z przepisów prawa pracy.