eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPrawoPrawo pracySpłata inwentaryzacyjna


2012-08-07 16:39 autor: Joasiasa

8 872 odsłon

Spłata inwentaryzacyjna

Czy możliwe jest ponoszenie odpowiedzialności materialnej w wyniku inwentaryzacji, jeśli przyjmując się do pracy nie była przy mnie przeprowadzona inwentaryzacja, a dostałam do podpisania papiery o wspólnej odpowiedzialności? Poza tym w trakcie pracy były zmiany pracowników bez przeprowadzania inwentaryzacji. Dodam że nie pracuję obecnie w tym zakładzie pracy, a przychodzą do mnie pisma o obowiązku uregulowania niedoboru inwentaryzacyjnego powstałego w czasie zatrudnienia. 

                                   Joasia

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2012-08-07 21:01 autor odpowiedzi: mia70

    Witam, wszystko zależy od ...troche tego jest:( mianowicie, czy w trakcie zatrudnienia była przeprowadzona inwentaryzacja potwierdzająca niedobory, czy odchodząc z pracy napisała Pani pismo z prośbą o przeprowadzenia inwentaryzcji lub czy pracodawca przeprowadził inwentaryzację bez Pani obecności, ale jeszcze w trakcie okresu wypowiedzenia, czy ma Pani jakies dokumenty potwierdzające fakt inwentaryzacji bądź Pani starań, aby ona sie odbyła, pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2012-08-08 16:26 autor odpowiedzi: Joasiasa

    Witam, zatrudniłam się w 13.10.2010r. bez przeprowadzonej inwentaryzacji. Po siedmiu miesiącach tj.w maju 2011r była inwentaryzacja, w wyniku której okazało się że brakuje towaru na kwotę 16000zł. Podejrzanym o kradzieże był kolega, ktorego zwolniono z pracy. W dniu inwentaryzacji tj. w maju dano nam do podpisu umowe o wspólnej odpowiedzialności materialnej oraz informacje o wysokości niedoboru z podziałem na pracowników. Kierownik regionalny obiecał mi że będę potraktowana ulgowo i spłatę umoży po 3-4 miesiącach, co oczywiście nie nastąpiło. Później okazało sie że kierownik sklepu  ma w domu rzeczy ze sklepu, za które nie zapłacił. Został zwolniony i przeprowadzono inwentaryzację i znowu jest niedobór na 5000zł. W kwietniu się zwolniłam i nie było żadnej inwentaryzacji . W sklepie są przeprowadzane inwentaryzacje 1 raz w roku i w przypadku zwolnienia kierownika. Tak się dzieje też na innych sklepach. Przez ten czas bywają zmiany pracowników i oni też zostają ujęci przy spłacaniu niedoboru. Czy według prawa umowa o wspólnej odpowiedzialności traci ważność w przypadku  zmiany stanu osobowego załogi bez przeprowadzonej inwentaryzacji?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2012-08-08 19:27 autor odpowiedzi: mia70

    Witam, ja u siebie w firmie stosuję taki zapis, iż obowiązkiem pracodawcy jest przeprowadzenie inwentaryzacji w razie zmiany załogi, ale nie wiem jak było u Pani w umowie. Martwi mnie jednak fakt, iz Pani podpisała umowę bez inwentaryzacji, tu niestety podpisała Pani na siebie "wyrok". Oczywiscie moze się Pani odwoływać i powoływać na słowa byłego kierownika-dobrze byłoby mieć swiadków. Na Pani korzysć niewątpliwie przemawia fakt, iż jak się Pani zwolniła pracodawca nie dał Pani możliwości do przeprowadzenia inwentaryzacji, ani nie zrobił jej w trakcie trwania okresu wypowiedzenia. No cóż pozostaje Pani moim zdaniem jedynie odwoływanie się od pism, które Pani otrzymuje. Pracodawca musiałby Panią pozwac do Sądu, aby komornik mógł ściągnąć te kwoty, a tu zawsze będzie Pani miała możliwość obrony w Sądzie Rejonowym. Więc póki co prosze zbierać wszystkie pisma wysyłane do bylego pracodawcy i przygotowanie sobie juz teraz notatki z tamtych czasów, bo pamięć jest niestety ulotna, a przed Sądem bedą liczyly się fakty, pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz

  • 2012-08-08 21:56 autor odpowiedzi: Joasiasa

    Witam, w Umowie o pracę w pkt.2 jest zapis iż "przyjmuję do wiadomości treść żakładowego Regulaminu Pracy i Płacy zobowiązuję sie do jego przestrzegania oraz potwierdzam zapoznanie się z oceną zagrożeń na obejmowanym stanowisku pracy". Jednak do umowy nie było dołączonego Regulaminu.  Umowa o wspólnej odpowiedzialnosci sporzadzona pomiędzy pracodawcą a pracownikami zatrudnionymi na sklepie w dniu inwentaryzacji, odpowidzialność wspólna w częściach określonych procentem. Wygląda na to,  że za rok jak będzie kolejna inwentaryzacja to znowu przyjdzie pismo o spłacie niedoboru za te dni przepracowane tj. od 30.01.2012( tego dnia była inwentaryzacja z powodu zwolnienia kierownika sklepu) do dnia 23.04.2012, do dnia zwolnienia z pracy. Coś mi się zdaje, że bez prawnika się nie obejdzie.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2012-08-09 10:16 autor odpowiedzi: mia70

    Witam,

    czy ma Pani moze taki zapis w umowie:

    Pracownik może odstąpić od niniejszej umowy:

    1)    w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o stwierdzeniu niedoboru - ze skutkiem na przyszłość; inwentaryzacja w takiej sytuacji winna zostać rozpoczęta w ciągu 7 dni od daty odstąpienia;

    2)    niezwłocznie, ze skutkiem na przyszłość, jeżeli Pracodawca, mimo żądania Pracownika uzasadnionego nieprawidłowym wykonywaniem obowiązków związanych z pieczą nad mieniem przez innego Pracownika objętego umową, nie rozpoczął inwentaryzacji w terminie 7 dni.

     

    lub

    W przypadku wypowiedzenia umowy lub odstąpienia od niej Pracownik ponosi określoną odpowiedzialność za szkodę, której powstanie stwierdzono do dnia zakończenia inwentaryzacji pod warunkiem, że inwentaryzacja zostanie rozpoczęta w terminie. Pracownik wolny jest od odpowiedzialności od dnia, w którym przestała go wiązać niniejsza umowa.

    Dlatego pytałam Panią czy ma Pani jakiś dokument bądź notatkę z podpisem świadka iż zgłąszała Pani chęć uczestnictwa w inwentaryzacji badź żadanie jej przeprowadzenia, proszę się uzbroić w cierpliwość i poszukac jeszcze moze  w pamięci czegoś co może pomóc, pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • folia20061

    Dodano 2013-12-30 21:18 przez folia20061

    Spłata inwentaryzacji. Czy pracodawca może mnie do tego zmusić?

    Witam,
    problem polega na tym, iż w wyniku inwentaryzacji wynikły braki towarów za 150 tys. zł do tego nad stan za 50 tys zł. Mamy podpisaną w całej firmie odpowiedzialność materialną. Firma podzielona jest jakby na 2 działy, na jednym wyszło wszystko ok, a na moim są takie braki. Szef stwierdził, że...

  • aluśkak

    Dodano 2012-08-17 01:21 przez aluśkak

    Splata niedoboru inwentaryzacyjnego

    zostałam zwolniona z pracy, i w tym dniu przeprowadzono inwentaryzację, jak się spodziewałam wystąpił duży niedobór. W tej chwili zakład pracy przysłał mi zawiadomienie o terminie siedmiu dni na zapłacenie, kwota jest spora 1224 zł, pracuje tymczasowo i nie mam pomysłu jak wybrnąć z sytuacji, dodatk...

  • Ale Ksandra

    Dodano 2014-02-13 11:03 przez Ale Ksandra

    Spłata zaległej inwentaryzacji

    Witam,
    pracuję w sklepie, gdzie w 2011 była przeprowadzana inwentaryzacja, która zakończyła się spłatą. Kwota została rozdzielona na 6 rat. Oczywiście od tamtego czasu do tej pory było ich jeszcze wiele. Mój problem polega na tym, że w tym miesiącu został potrącony mi niedobór za 2011 rok, ponieważ ...

  • bąbka

    Dodano 2014-01-27 15:54 przez bąbka

    Czy muszę uregulować to manko?

    Po przeprowadzonej inwenteryzacji przepracowałam 1 dzień, po czym zachorowałam. Po 40 dniach została przeprowadzona kolejna inwentaryzacja, gdzie wyszedł niedobór. Czy muszę go spłacić, czy mogę ubiegać się o niespłacenie?

  • menevagoriel

    Dodano 2013-12-11 18:23 przez menevagoriel

    Inwentaryzacja i podatek od stanów magazynowych

    Dzień dobry,
    w tym roku (2013) zaczęliśmy prowadzić magazyn. Na koniec grudnia będziemy przeprowadzać inwentaryzację - z czym związane są moje 2 pytania:
    1. Jak wygląda podatek od stanów magazynowych? W jaki sposób się go wylicza?
    2. Co zrobić z niezgodnościami z inwentaryzacji? Czy jeśli są braki w...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Na koniec okresu rozliczeniowego przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do przeprowadzenia inwentaryzacji, w celu dokonania weryfikacji zapisów księgowych, co w rezultacie umożliwi wprowadzenie niezbędnych ...

Ostatnie dni mijającego roku to czas na podsumowanie wyników finansowych w firmie, sporządzanie remanentu oraz dopełnienie różnych obowiązków związanych z rozpoczynającym się nowym rokiem podatkowym. Eksperci z zakresu prawa gospodarczego ...

W pierwszej części niniejszej publikacji przedstawiliśmy podstawowe zasady odpowiedzialności materialnej pracowników na gruncie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (tekst jednolity: Dz. U. 1998 r. Nr 21 poz. 94 ze zm.). W tej części ...

Przepisy Kodeksu pracy przewidują możliwość przyjęcia przez pracowników wspólnej odpowiedzialności materialnej za mienie powierzone im do wyliczenia się. Ten system organizacji pracy okazuje się szczególnie przydatny np. w sklepach i ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Prawo pracy

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania