eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPrawoPrawo konsumenckieSklep internetowy a ustawa konsumencka


2011-09-07 22:39 autor: jerzystek

2 603 odsłon

Sklep internetowy a ustawa konsumencka

Witam,

jestem zainteresowany zalozeniem wlasnej dzialalnosci gospodarczej, jako realnie funkcjonujacy sklep i sklep online.

Od ponad miesiaca staram sie zaznajomic z przepisami i nurtuje mnie jeszcze kilka spraw.

Ustawa konsumencka naklada na sprzedawcedwa razy wiecej obowiazkow niz na producenta czy konsumenta, choc tak naprawde jest on tylko posrednikiem.

Jezeli jest ktokolwiek w stanie udzielic odpowiedzi na moje pytania bede bardzo wdzieczny.

1. Zakladajac ze prowadze sklep online z odzieza, klient zamawia zestaw majtek, po otrzymaniu przymierza i ma prawo zwrocic w ciagu 10 dni. Czy jest to prawda? (skoro ustawa tak mowi).

2. Zakladajac ze prowadze sklep z silnikami samochodowymi. Klient zamowil nowy silnik do samochodu, zainstalowal go w samochodzie, po poltora roku, chce go zwrocic poniewaz silnik nie funkcjonuje poprawnie. Silnik wykazuje maksymalne jego zuzycie.

W jaki sposob udowodnic klientowi ze silnik sie zuzyl (nawet producent okreslil jego gwarancje na rok, przy odpowiednim serwisowaniu i odpowidnim czasie pracy tego silnika) skoro w swietle tej samej ustawy, nawet ekspertyza bieglego reczoznawcy nie jest wiazaca dla klienta ?

3. Zlozmy ze prowadze prowadze komis telefonow komorkowych. Przychodzi osoba ktora chce zostawic telefon w komisie. Zgodnie z kc spisuje umowe komisowa. Czy jestem odpowiedzialny z tytulu ustawy konsumenckiej, mimo tego ze telefon posiadal gwarancje np. 30 dni i w tym okresie nie wykazywal uszkodzen?

Bede wdzieczny za kazda pomoc.

Dziekuje

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2012-06-06 12:15 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Witam,

    ustawa o szczególnych zasadach sprzedaży konsumenckiej przewiduje możliwość odstąpienia od umowy przez klienta w terminie 10 dni od jej zawarcia w przypadku sprzedaży na odległość. Co więcej klient, nie musi podawać żadnej przyczyny odstąpienia- taka regulacja jest zgodna z dyrektywą europejską. Odstąpienie oznacza, iż strony zwracają sobie, to co wzajemnie świadczyły (klient towar, a sprzedawca pieniądze). Nie można wyłączyć tej regulacji ani wprowadzać klauzul abuzywnych.

    W kwestii silnika, to konsumentowi przysługuje prawo do stwierdzenia niezgodności z umową zakupionego towaru w terminie 2 lat. W takim przypadku klient nie może go po prostu zwrócić, gdyż nie jest to odstapienie od umowy, ale powinien wszcząć procedurę reklamacyjną. Może żądać naprawy lub wymiany a dopiero gdy okaże się to niemożliwe, przysługuje mu prawo do obniżenia ceny albo zwrot pieniędzy. Domniemuje się również, iż jeżeli wadę wykryto w ciągu 6 miesięcy to istniała ona w dniu zakupu. Domniemanie to można obalać. Pan pisze o reklamacji po 1,5 roku: wówczas klient musi wykazać, iż towar jest wadliwy. Naturalną sprawą jest, iż korzystając z każdego produktu z czasem się on zużywa. Nie musi to oznaczać, iż jest wadliwy. Warto też pilnowac terminów istotnych z punktu widzenia sprzedawcy: po złożeniu reklamacji ma on 14 dni na ustosunkowanie się do niej (potem przyjmuje się, iz ja uznaje), klient ma 2 miesiące na złożenie reklamacji od wykrycia wady (warto więc uzyskać taką informację kiedy klient stweirdził wadliwość).

    Warto pamiętać, że sprzedawca nie jest bezbronny w takich sytuacjach.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Prawo konsumenckie

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania