Dzień dobry,
wykonywaliśmy instalację elektryczną jako podwykonawca. Materiał był po stronie zleceniodawcy. Nie mieliśmy podpisanej żadnej umowy/zlecenia tylko ustalone kwoty jednostkowe za urządzenie oraz metr ułożenia kabla.
Robotę wykonaliśmy w styczniu, prace zostały wykonane i odebrane bez uwag.
W międzyczasie, w marcu, otrzymaliśmy zgłoszenie reklamacyjne wzywając nas do usunięcia awarii. Instalacja była sprawna, okazało się, że był to problem z urządzeniem, które dostarczał zleceniodawca. Został on o tym poinformowany.
Niedawno otrzymaliśmy kolejne zgłoszenie gwarancyjne, w którym zleceniodawca wyznaczył nam czas na usunięcie awarii w ciągu 24 godzin od zgłoszenia. Obawiając się, że problem będzie z tym samym urządzeniem wysłaliśmy do nich informację, że w przypadku stwierdzenia, że powodem awarii będą urządzenia dostarczane przez zleceniodawcę lub stwierdzone zostaną przeróbek naszej instalacji.
Za nieuzasadnione wezwanie zostanie wystawiona faktura. Po przyjeździe na obiekt okazało się, że pracownik zleceniodawcy usuwa awarię od 2 dni, a problem ponownie tyczył się urządzenia, a nie instalacji. Podczas weryfikacji okazało się, że moja instalacja została rozbudowana o dodatkowe urządzenia, które zleceniodawca wykonał sam bez mojej zgody.
Zgodnie z wezwaniem do usunięcia awarii sporządzony został protokół, w których wypisaliśmy, że problem jest z ich urządzeniem, a instalacja była przerabiana. Oczywiście uznaliśmy, że zgłoszenie gwarancyjne było bezpodstawne.
Chcieliśmy podpisać protokół z pracownikiem zleceniodawca ale on po konsultacji z osobą która zgłosiła nam awarię z ramienia zleceniodawcy odmówił podpisania protokołu. Za przyjazd wystawiliśmy fakturę przesłaliśmy również pismo wyjaśniające, zdjęcia oraz protokół podpisany tylko przez nas.
Otrzymaliśmy odpowiedź, że mamy obowiązek zweryfikować zgłoszenie bezkosztowo, a fakturę odsyłają, bo nie mieliśmy podstaw jej wystawiać. Czy mamy prawo domagać się zapłaty za nieuzasadnione wezwanie (czas dojazdu oraz czas na obiekcie dwóch osób)? Czy mogę zabezpieczyć się na przyszłość gdyby sytuacja się powtórzyła?
Np. czy mogę oczekiwać przedpłaty na kwotę (powiedzmy 500 zł) na poczet ewentualnych kosztów. Jeżeli okaże się, że wezwanie było bezpodstawne to idzie to na pokrycie kosztów jeżeli wezwanie miło podstawy awaria zostanie usunięta gwarancyjne a pieniądze zostaną odesłane. Wiem, że coś takiego stosują niektórzy dostawcy elektronarzędzi.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Dodano 2018-02-05 20:28 przez M122
Polski podwykonawca wykonuje roboty budowlane w Czechach. Zleceniodawcą jest również Polska firma. Jest to robota budowlana i wiadomo, że VAT musi być odprowadzony w Czechach. Strony umówiły się, że jako płatnik VAT w Czechach zarejestruje się polski zleceniodawca. I teraz z punktu widzenia podwykon...
Dodano 2018-06-27 21:40 przez mirka350
Dzień dobry,proszę o informację, jak należy wystawić fakturę dla kontrahenta niemieckiego za usługę wykonanie światłowodów na terenie Niemiec (czy faktura jest z VAT czy bez). Jesteśmy dla tego kontrahenta podwykonawcami. Faktura oczywiście będzie wystawiona w euro. Pozdrawiam,Mirka
Dodano 2018-05-08 17:25 przez konto usunięte
Witam,wystawiałem fakturę zleceniodawcy i jej nie zapłacił aby nie zapłacić podatku dochodowego za tą fakturę. Wysłałem mu fakturę korygującą, która była na 0 zł, bo nie było szans jej zapłaty.Po przemyśleniu jednak chiałem iść do sądu za niezapłaconą fakturę. Czy teraz mogę ją ponownie aktywować cz...
Dodano 2018-02-06 14:22 przez Fiona
Witam,teraz na rynku możemy znaleźć firmy, które w naszym imieniu - osób prywatnych mogą wystawić fakturę VAT. Jako freelancer korzystam z takich rozwiązań, ale mam jedną wątpliwość.Zawierając umowę jako osoba prywatna ze zleceniodawcą, powinienem wpisać, że fakturę VAT w moim imieniu wystawi inna f...
Dodano 2017-10-30 12:06 przez Władysław
Jestem osobą fizyczną, prowadzę działalność gospodarczą rezydent polski. Nawiązałem współpracę z firmą w Wielkiej Brytanii i na podstawie tej umowy świadczę jej usługi informatyczne. Część usług wykonuję w Polsce, a część w Belgii. W ramach podróży służbowej wyjeżdżam do Belgii i tam w siedzibie fir...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Faktury zaliczkowe i końcowe to najczęściej występujące podtypy faktury w obrocie gospodarczym. Z tego też powodu znajomość elementów i zasad wystawiania tych dokumentów jest esencjonalne dla każdego przedsiębiorstwa, któremu zależy na ...
Faktura to podstawowy dokument występujący u każdego przedsiębiorcy, ponieważ przy dokonywaniu różnego rodzaju transakcji staje się ona podstawą do tego, aby od kontrahenta egzekwować kwotę za wykonaną usługę bądź towar. Niestety ...
Prowadząc działalność gospodarczą, podatnicy zawierają transakcje z innymi firmami i osobami prywatnymi, które nie są przedsiębiorcami. Zdarzają się również sytuacje, w których przedsiębiorca dokonuje zakupów prywatnych i traktowany ...
Gdy dana usługa ma być świadczona przez dłuższy okres czasu, strony umowy z reguły decydują się na określenie okresów rozliczeniowych, za które będą regulowane płatności (co niekiedy wymuszają na nich przepisy podatkowe). Jak ...