2013-03-09 18:16 autor: wfirma.pl - księgowość online
7 371 odsłon
Do tej pory występowałem w roli eksperta. Jednak pracując nad oprogramowaniem do księgowości i wczytując w projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w podatkowej księdze przychodów i rozchodów związanych z wejściem w życie 3 ustawy deregulacyjnej. Mam pewne wątpliwości związane z kierunkiem przyjętym przez specjalistów w ministerstwie.
W nawiązaniu do zmian wynikających z ustawy deregulacyjnej, odnośnie zasady korekty kosztów z faktur niezapłaconych w ustawowo przewidzianym terminie – w jaki sposób powinna zostać ujęta owa korekta ?
Przykład 1. Przedsiębiorca w miesiącu styczniu nabył towary o określonej wartości (kol. 10 KPiR), z terminem płatności na koniec stycznia. Nie zapłacił za nie i w marcu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z niezapłaconych wydatków. W miesiącu marcu natomiast nie zakupił ani jednego towaru, poniósł wyłącznie koszty pozostałe (kol. 13 KPiR), związane z utrzymaniem firmy.
Pytanie: w jaki sposób ma pomniejszyć koszty w związku z art 24d, czy poza księgą przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy czy też bezpośrednio w księdze? Jeżeli w księdze to w której kolumnie, skoro brak jest podsumowania wydatków związanych z zakupem towarów i pozostałych kosztów ? Czy w takim wypadku korekta powinna zostać ujęta bezpośrednio w pozostałych przychodach ?
Przykład 2. Odwrotna sytuacja. Przedsiębiorca w miesiącu styczniu poniósł wydatki związane z funkcjonowaniem firmy (kol. 13), o określonej wartości z terminem płatności na koniec stycznia. Nie zapłacił za nie i w marcu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z niezapłaconych wydatków. W miesiącu marcu zakupił tylko towar (kol. 10).
Pytanie: w jaki sposób ma pomniejszyć koszty w związku z art 24d, czy poza księgą przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy, a jeżeli w księdze, to w której kolumnie?
Kolumny 10 i 13 KPiR nie sumują się, stąd pytanie czy wobec tego wydatek ujęty pierwotnie jako zakup towaru lub pozostały koszt mają być odjęte jedynie z kolumn, z których pochodzą a pozostała część ma zostać uwzględniona w pozostałych przychodach ? Nadrzędnym celem KPiR jest bowiem prawidłowe ujmowanie zdarzeń gospodarczych i ich oddzielenie od siebie.
W przypadku wprowadzenia korekt do kolumny 10 – towary, w jaki sposób będzie obliczana marża sklepu przez kontrolujących? KPiR nie będzie bowiem wiernym odwzorowaniem relacji pomiędzy wielkością zakupu towarów a ich sprzedażą. Czy bardziej właściwym postępowaniem nie byłoby ujęcie korekty poza KPiR, przy samym wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy ? Przy takim rozwiązaniu księga pozostawałaby rzetelna, z odwzorowaniem wielkości zakupu towarów, które w danej chwili znajdują się w sprzedaży.
2013-03-13 17:44 autor odpowiedzi: Krystyna Dąbrowska doradca podatkowy
doradca podatkowy, Biuro Rachunkowe Praktyk s.c w lublinie
2013-04-16 10:44 autor odpowiedzi: Elinkas1
Dodano 2013-04-15 13:39 przez konto usunięte
Witam! Rozliczam się w działalności metodą kasową, czy mnie też obejmuje korekta kosztów w przypadku niezapłaconych faktur?
Dodano 2013-01-08 10:04 przez konto usunięte
Rozliczam się w kpir. I otrzymałam fakturę korygującą koszty 04.12.2012 r. (błędne obciążenie w październiku). Jak ją prawidłowo zaksięgować i z jaką datą czy wrócić do października czy z datą grudniową?
Dodano 2013-07-07 23:51 przez ewelina b
Witam,
W czerwcu dostałam fakturę korygującą na minus za rachunek telefoniczny, data wystawienia jest też czerwcowa. Korekta dotyczy faktury z maja. Rozumiem, że VAT z tej korekty rozliczam w czerwcu, w dacie wystawienia, ale co z kosztem?
Czy korektę księguję w dacie pierwotnej faktury i koryguję k...
Dodano 2013-02-20 19:30 przez konto usunięte
Znalazłam fakturę kosztową z sierpnia 2012 r. Chcę ją ująć jeszcze do grudnia. Ponieważ minął już termin kiedy mogłam odliczyć VAT to czy mogę do KPiR wpisać kwotę brutto z faktury ?
Dodano 2013-02-19 17:09 przez waldi11
Fakturę za firmowy telefon otrzymuję pod koniec miesiąca, a termin płatności mija w miesiącu następnym, w którym też dokonuję płatności.
Proszę mi napisać czy ową fakturę księguję i wliczam w koszty uzyskania przychodu za miesiąc jej wystawienia, czy dopiero z datą dokonania płatności.
Dziękuję i po...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Mniejsze firmy na potrzeby rozliczania podatku dochodowego mogą prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jest to uproszczona księgowość (w stosunku do ksiąg handlowych). Księga ta składa się z kilkunastu kolumn, z których ...
Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa m.in. na jakiej podstawie należy dokonywać zapisów w księdze oraz do których jej kolumn powinny trafiać odpowiednie wartości. Teoretycznie wszystko ...
W określonych sytuacjach zakup mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności. Kosztem w takim przypadku są oczywiście odpisy amortyzacyjne od jego wartości początkowej. Podatnicy próbują jednakże ...
Do końca 2015 r. podatnicy musieli stosować przepisy ustaw o podatkach dochodowych nakazujących dokonanie korekty kosztów w stosunku do tych zobowiązań, które do kosztów podatkowych zostały zaliczone, ale nie zostały uregulowane (czyli np. ...