eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPodatkiPITPomniejszenie kosztów związane z art 24d - trzecia ustawa deregulacyjna.


2013-03-09 18:16 autor: wfirma.pl - księgowość online

7 363 odsłon

Pomniejszenie kosztów związane z art 24d - trzecia ustawa deregulacyjna.

Do tej pory występowałem w roli eksperta. Jednak pracując nad oprogramowaniem do księgowości i wczytując w projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w podatkowej księdze przychodów i rozchodów związanych z wejściem w życie 3 ustawy deregulacyjnej. Mam pewne wątpliwości związane z kierunkiem przyjętym przez specjalistów w ministerstwie.

W nawiązaniu do zmian wynikających z ustawy deregulacyjnej, odnośnie zasady korekty kosztów z faktur niezapłaconych w ustawowo przewidzianym terminie – w jaki sposób powinna zostać ujęta owa korekta ?

Przykład 1. Przedsiębiorca w miesiącu styczniu nabył towary o określonej wartości (kol. 10 KPiR), z terminem płatności na koniec stycznia. Nie zapłacił za nie i w marcu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z niezapłaconych wydatków. W miesiącu marcu natomiast nie zakupił ani jednego towaru, poniósł wyłącznie koszty pozostałe (kol. 13 KPiR), związane z utrzymaniem firmy.

Pytanie: w jaki sposób ma pomniejszyć koszty w związku z art 24d, czy poza księgą przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy czy też bezpośrednio w księdze? Jeżeli w księdze to w której kolumnie, skoro brak jest podsumowania wydatków związanych z zakupem towarów i pozostałych kosztów ? Czy w takim wypadku korekta powinna zostać ujęta bezpośrednio w pozostałych przychodach ?

Przykład 2. Odwrotna sytuacja. Przedsiębiorca w miesiącu styczniu poniósł wydatki związane z funkcjonowaniem firmy (kol. 13), o określonej wartości z terminem płatności na koniec stycznia. Nie zapłacił za nie i w marcu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę wynikającą z niezapłaconych wydatków. W miesiącu marcu zakupił tylko towar (kol. 10).

Pytanie: w jaki sposób ma pomniejszyć koszty w związku z art 24d, czy poza księgą przy wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy, a jeżeli w księdze, to w której kolumnie?

Kolumny 10 i 13 KPiR nie sumują się, stąd pytanie czy wobec tego wydatek ujęty pierwotnie jako zakup towaru lub pozostały koszt mają być odjęte jedynie z kolumn, z których pochodzą a pozostała część ma zostać uwzględniona w pozostałych przychodach ? Nadrzędnym celem KPiR jest bowiem prawidłowe ujmowanie zdarzeń gospodarczych i ich oddzielenie od siebie.

W przypadku wprowadzenia korekt do kolumny 10 – towary, w jaki sposób będzie obliczana marża sklepu przez kontrolujących? KPiR nie będzie bowiem wiernym odwzorowaniem relacji pomiędzy wielkością zakupu towarów a ich sprzedażą. Czy bardziej właściwym postępowaniem nie byłoby ujęcie korekty poza KPiR, przy samym wyliczaniu zaliczki na podatek dochodowy ? Przy takim rozwiązaniu księga pozostawałaby rzetelna, z odwzorowaniem wielkości zakupu towarów, które w danej chwili znajdują się w sprzedaży.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2013-03-13 17:44 autor odpowiedzi: Krystyna Dąbrowska doradca podatkowy

    nie można dokonywać tych korekt w księdze podatkowej bo byłoby to sprzeczne z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia księgi - ma być nowe , które ureguluje tę kwestię . Na dzień dzisiejszy korekty robi się ręcznie

    doradca podatkowy, Biuro Rachunkowe Praktyk s.c w lublinie

    Oceń odpowiedź 0 6

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-04-16 10:44 autor odpowiedzi: Elinkas1

    Przepraszam bardzo, ale to świadczy o ekspercie, do tej pory doradzał Pan nie znając realiów, teraz gdy postawił się Pan w roli zwykłego podatnika, widzi Pan z jakimi problemami my się borykamy. Mam nadzieję, że wpłynie to na bezzsensowne tworzenie przepisów albo tworzenie przepisów szczegółowych, z których jasno będzie wynikało co my podatnicy mam zrobić. Jak narazie to mamy prawo, które teoretycznie powinno nas interesować a tymczasem wychodzi na to, że interpretacja Ministerstwa Finansów jest ważniejsza i rozszerzająca w sosunku do przepisów. Patrz jak zachować się jako podatni w sytuacji kiedy nabywca otrzymuje fakturę korygującą, za którą nie otrzymuje zapłaty.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • konto usunięte

    Dodano 2013-04-15 13:39 przez konto usunięte

    Czy muszę korygować koszty?

    Witam! Rozliczam się w działalności metodą kasową, czy mnie też obejmuje korekta kosztów w przypadku niezapłaconych faktur?

  • konto usunięte

    Dodano 2013-01-08 10:04 przez konto usunięte

    Zaksięgowanie faktury korygującej.

    Rozliczam się w kpir. I otrzymałam fakturę korygującą koszty 04.12.2012 r. (błędne obciążenie w październiku). Jak ją prawidłowo zaksięgować i z jaką datą czy wrócić do października czy z datą grudniową?

  • ewelina b

    Dodano 2013-07-07 23:51 przez ewelina b

    Korekta faktury za rachunek telefoniczny

    Witam,
    W czerwcu dostałam fakturę korygującą na minus za rachunek telefoniczny, data wystawienia jest też czerwcowa. Korekta dotyczy faktury z maja. Rozumiem, że VAT z tej korekty rozliczam w czerwcu, w dacie wystawienia, ale co z kosztem?
    Czy korektę księguję w dacie pierwotnej faktury i koryguję k...

  • konto usunięte

    Dodano 2013-02-20 19:30 przez konto usunięte

    Zaksięgować kwotę netto czy brutto?

    Znalazłam fakturę kosztową z sierpnia 2012 r. Chcę ją ująć jeszcze do grudnia. Ponieważ minął już termin kiedy mogłam odliczyć VAT to czy mogę do KPiR wpisać kwotę brutto z faktury ?

  • waldi11

    Dodano 2013-02-19 17:09 przez waldi11

    Jak zaksięgować fakturę?

    Fakturę za firmowy telefon otrzymuję pod koniec miesiąca, a termin płatności mija w miesiącu następnym, w którym też dokonuję płatności.
    Proszę mi napisać czy ową fakturę księguję i wliczam w koszty uzyskania przychodu za miesiąc jej wystawienia, czy dopiero z datą dokonania płatności.
    Dziękuję i po...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Mniejsze firmy na potrzeby rozliczania podatku dochodowego mogą prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Jest to uproszczona księgowość (w stosunku do ksiąg handlowych). Księga ta składa się z kilkunastu kolumn, z których ...

Rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa m.in. na jakiej podstawie należy dokonywać zapisów w księdze oraz do których jej kolumn powinny trafiać odpowiednie wartości. Teoretycznie wszystko ...

W określonych sytuacjach zakup mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności. Kosztem w takim przypadku są oczywiście odpisy amortyzacyjne od jego wartości początkowej. Podatnicy próbują jednakże ...

Do końca 2015 r. podatnicy musieli stosować przepisy ustaw o podatkach dochodowych nakazujących dokonanie korekty kosztów w stosunku do tych zobowiązań, które do kosztów podatkowych zostały zaliczone, ale nie zostały uregulowane (czyli np. ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii PIT

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania