eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyPodatkiPITkoszty uzyskania dochodu


2008-09-11 20:38 autor: Anna_73

2 310 odsłon

koszty uzyskania dochodu

Witam, być może ten temat był maglowany już tysiąckrotnie jednak nie mogę znaleźć odpowiedzi na moje pytania więc może ktoś będzie w stanie mi pomóc. Z góry dziękuję.

W 2007 r. kupiłam mieszkanie. Okoliczności zmusiły mnie do sprzedaży tego mieszkania w tym roku (nie minęło 12 miesięcy od meldunku) w związku z czym muszę zapłacić podatek dochodowy. Ponieważ muszę kupić mieszkanie w innym mieście (niestety znacznie droższym) zależy mi na każdym groszu.

Moje pytanie brzmi:

Czy mogę wrzucić w koszty uzyskania dochodu akt notarialny, wpis do ksiąg wieczystych (również hipoteki), koszty kredytu (odsetki, ubezpieczenie, rzeczoznawcy, prowizja za wcześniejsze spłacenie itp.) a także zdjęcie hipoteki.

Jeżeli można, to w jakiś sposób przekonać do tego pracownika mojego urzędu skarbowego, który twierdzi, że w koszty można wrzucić tylko akt notarialny.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2008-09-15 13:54 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    art. 22 ust. 6c ustawy o PIT.

    Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

    Moim zdaniem można wrzucić wszystkie wymienione przez Pana (mam małe wątpliwości jedynie co do prowizji banku). Wliczamy tutaj bowiem wszystkie koszty, które są niezbędne, aby daną nieruchomość zakupić.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-09-15 21:11 autor odpowiedzi: Anna_73

    W art 23 tej ustawy jest jednak coś o kredytach które nie mogą być wliczone w koszty uzyskania dochodu. Czy dotyczą sprzedaży nieruchomości? Mam nadzieję, że nie.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-09-16 08:24 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Tam chodzi głównie o spłatę samego kredytu - ten jako taki nie jest kosztem. Natomiast odsetki, prowizje bankowe itd. kosztem już są.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-09-22 22:01 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Witam, moje pytanie nie jest pewnie niczym nowym ,ale nie wiem jak mam rozliczyć zakup nowego sam osobowego.Auto zakupiłam w leasingu chodzi mi o to czy mogę pierwszą wpłatę 15% wartości auta zaliczyc w koszty całkowicie jako poniesione w misiącu wrześniu 2008 ,pozdrawiam Drozofila

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-09-23 08:07 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Organy podatkowe stoją na stanowisku, że opłatę wstępną rozkłada się na cały okres leasingowy.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-09-24 21:37 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Wracam do tematu zakupu samochodu w leasingu w dniu dzisiejszym zapytałam w urzędzie skarbowym jak mam rozliczyć opłatę wstępną pani powołała się na ustawę o rachunkowości z dnia 29 06 2007,która pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania dochodów całą opłatę wstępną w miesiącu rozliczeniowym w którym została poniesiona czy w tej sytuacji powinnam poprość o pisemną interpretację tego przepisu.Pozdrawiam czekam na radę kto ma racje

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-09-25 07:39 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    W interpretacjach, z którymi się spotkałem, organy podatkowe twardo stoją na stanowisku, że należy ją rozliczyć w całym okresie trwania umowy leasingowej. Przykładowo Leasing samochodu: opłata wstępna a koszty podatkowe - eGospodarka.pl - Podatki czy Leasing samochodu: opłata wstępna a koszty podatkowe . Też się z tym nie zgadzam, ale tak one uważają. Jeżeli Pani urząd skarbowy twierdzi inaczej, można się pokusić o postępowanie zgodnie ze wskazówkami urzędu. Oby się jednak urzędnikom nie zmieniło zdanie przy kontroli podatkowej. Najbezpieczniejszym wyjściem jest tutaj interpretacja podatkowa, ale na nią trzeba poczekać trzy miesiące. Proszę pamiętać, że ustna odpowiedź urzędniczki nie chroni Pani przed konsekwencjami w sytuacji, gdy się ona pomyli.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-09-28 20:19 autor odpowiedzi: oster1

    Dołączę się do pytania o możliwość zaliczenia w koszty, ale nieco z innej beczki: moje pytanie związane jest z używaniem własnego samochodu: dojeżdżam nim do pracy, załatwiam różne sprawy związane ze swoją działalnością w ciągu dnia. Czy powinnam brać fakturę za paliwo, a jeśli tak - w jaki sposób mogę doliczać wydatki z nim związane do kosztów. Czytam na temat ryczałtu ale jakoś mi to wygląda na używanie samochodu przez pracownika. A jeśli właściwiel używa własny samochód do celów związanych ze swą działalnością? Samochód mam wpisany do ewidencji środków trwałych, ale co z paliwem? Będę wdzięczna za odpowiedź.

    Pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-09-29 16:48 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Jak samochód jest środkiem trwałym, to wydatki na paliwo bez limitów stanowią koszty firmy. Proszę zajrzeć do działu forum Auto w firmie.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-10-05 21:12 autor odpowiedzi: oster1

    Dzięki i pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-10-09 22:39 autor odpowiedzi: between69

    Ja równiez w US dowiadywalem sie o kwestie kosztów uzyskania dochodu i stanowisko US jest twarde, tylko koszty aktu notarialnego.

    Czegos tu nie rozumiem, przeciez za to, ze wczesniej spłacam kredyt musze zapłacic ponad 6000 zł kary, a to jest kwota, ktora jest niezbedna do zamkniecia transakcji i sprzedazy mieszkania.

    Kredyt, który przeciez musze rózniez spłacić, odsetki etc. Dlaczego ustawodawca, nie napisał konkretnie co mozna odliczyc, a raczej doliczyc.

    Pewnie dlatego, zeby kazdy US mogł sam decydowac:(( Na usta cisnie mi sie tylko jedno okreslenia: złodzieje!!! Na sprzedazy nieruchomosci, nich ktos wierzy lub nie, zarobiłem 30 tys. Odejmujac koszty wczesniejszej spłaty kretytu etc. zostaje mi niespełna 20 tys. A US rzada ode mnie ponad 30 tys,

    Tzn. ze mam dołozyc??? Smiech w biały dzien, mam dołozyc, a przeciez na sprzedazy powinien zarobic!! To, ze nie zarobilem wiele trudno, moge przezyc, ale dlaczego mam dokładac:(((

    Nie zamierzam zostawic tego w taki sposób, bede sie oczywiscie upieral, ale jak wszyscy wiemy z fiskusem jeszcze nikt nie wygral:(((

    Moze ktos z Państwa ma konkretne informacje, co mozna zaliczyc do kosztów uzyskania dochodu ,moze jakas interpretacja prawna, albo przyjaznego US, które mogłbym w swoim przypadku zastosowac.

    Pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-10-25 13:00 autor odpowiedzi: Anna_73

    Witam, mam ten sam problem dlatego szukam wszystkiego na ten temat. Niewiele znalazłam

    orzecznictwo nr 1449/1CF/415/IP-79/07/EW.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-11-04 08:25 autor odpowiedzi: Lytomania

    Witam serdecznie,

    odnośnie czynszu inicjalnego w leasingu, polecam wyrok WSA w Warszawie z dn. 17.06.2008 r. sygn. akt III SA/Wa 24/08 oraz sygn. akt III SA/Wa 221/08 z dn. 08.08.2008 r. "Nieprawidłowe jest stanowisko Ministra Finansów, iż opłata inicjalna, pomimo iż ponoszona jest jednorazowo, dotyczy ściśle określonego czasu trwania umowy leasingowej zawartej na czas oznaczony. W ocenie Sądu, słuszne w tym względzie jest natomiast stanowisko Spółki, iż opłata ta jest kosztem jednorazowym związanym z zawarciem umowy leasingu, a w konsekwencji i wydaniem samego przedmiotu leasingu".

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii PIT

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania