2013-05-28 15:22 autor odpowiedzi: konto usunięte
Żyjemy w dobie marketingowego prymu Internetu. Tradycyjne formy przekazu tracą swoich reklamodawców, którzy widząc potencjał sieci www, inwestują w reklamę on-line. Wzrost popularności wyszukiwarek internetowych doprowadził do powstania linków sponsorowanych – reklamy specyficznej, aczkolwiek taniej i skutecznej.
Ten innowacyjny sposób reklamy internetowej opracowany został przez specjalistów znanej z nietuzinkowych pomysłów firmy Google. System AdWords wykorzystuje potencjał rynku stworzonego przez użytkowników wyszukiwarek internetowych. Link sponsorowany to usługa, która polega na zamieszczeniu na stronie wyników wyszukiwarki internetowej, powiązanych ze słowami kluczowymi. Jest to płatna reklama wyeksponowana w taki sposób, aby nie pomylić jej z niekomercyjnymi wynikami wyszukiwania.
Strategie reklamowe mogą się różnić sposobem dysponowania budżetem przeznaczonym na kliknięcia i wpływają na długość trwania kampanii reklamowej oraz jej efektywność. Łukasz Górski, specjalista ds. reklamy internetowej firmy Procreate wymienia dwa rodzaje strategii. - Pierwsza z nich ma za zadanie uzyskanie możliwie najwyższych pozycji przy zachowaniu optymalnych kosztów za kliknięcie. W ten sposób można tak dysponować budżetem, aby obniżyć koszta bez straty na efektywności reklam. Natomiast strategia agresywna ma na celu umieszczenie linku sponsorowanego na pierwszym miejscu w kolumnie reklam. Koszt za jedno kliknięcie jest wprawdzie wyższy, ale dzięki wysokim pozycjom, zwiększa się także skuteczność reklam.
Warto rozważyć zalety i wady linków sponsorowanych. Wśród wielu korzyści, na pierwszym miejscu można wymienić skuteczność tej formy reklamy. System wykorzystuje aktywność użytkowników Internetu, którzy sami poszukując informacji, stanowią przeciwieństwo biernego widza telewizyjnego czy słuchacza radiowego. Reklama wyświetlana jest tylko na czołowych pozycjach w wyszukiwarce Google, co dodatkowo ułatwia internaucie szybkie odnalezienie interesującej go usługi, marki czy produktu i tym samym eliminuje błądzenie po stronach niecelowych oraz przypadkowych. - Należy pamiętać, że tylko 5 proc. użytkowników wyszukiwarek przechodzi na drugą i kolejne podstrony. Będąc więc na drugiej, można stracić aż 95 proc. potencjalnych Klientów – podkreśla Górski.
Dodatkowo w łatwy sposób można zmierzyć skuteczność kampanii, wyliczając koszt jednostkowy działań marketingowych, czy też określić stosunek pieniędzy zainwestowanych w reklamę wobec przychodów. Budżet definiowany jest indywidualnie, w zależności od środków jakie osoba zlecająca kampanię jest gotowa przeznaczyć, dzięki czemu posiada ona pełną kontrolę kosztów. W każdej chwili trwania kampanii można także swobodnie operować ilością słów/fraz kluczowych, zmieniać czy też modyfikować treści reklamy i dopasować ją na przykład do aktualnych promocji.
Warto zwrócić również uwagę, że jasne oznaczenie linku sponsorowanego jako reklamy nie zakłóca wyników wyszukiwania, a co ważniejsze, nie wytwarza także negatywnego odczucia internauty wobec marki (jak ma to miejsce na przykład przy agresywnych i narzucających się reklam typu pop-up). Kampania linków sponsorowanych jest trafnym sposobem promocji firmy, która generuje swoje zyski jedynie sezonowo. W zależności od preferencji, może ona być realizowana szeroko (w obrębie całego kraju bądź globalnie) lub też lokalnie, gdzie ogranicza się ją do wybranego regionu (województwa, miasta).
W przypadku linków sponsorowanych trudno wskazywać na wady czy też ryzyka tego rozwiązania. - Musimy jednak pamiętać, że sukces kampanii leży przede wszystkim w doborze trafnych i skutecznych słów kluczowych, dopasowaniu treści reklamy do określonych słów kluczowych oraz w ustawieniu odpowiednich parametrów w aplikacji Google przeznaczonej do tworzenia kampanii linków sponsorowanych. Prawidłowo przeprowadzona kampania wymaga zatem odpowiedniego poziomu wiedzy, doświadczenia i zaangażowania. Z kolei już po jej uruchomieniu, wskazane jest kontynuowanie stałej obsługi i monitoringu – podsumowuje Górski.
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.