eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / FinanseInwentaryzacja w firmie jednoosobowej


2013-05-01 14:11 autor: annaweronika

21 641 odsłon

Inwentaryzacja w firmie jednoosobowej

Jak przeprowadzić inwentaryzację w firmie usługowej i jednoosobowej - bez pracowników?

Jakie dokumenty trzeba sporządzić i kto może być w komisji inwentaryzacyjnej?

W jakiej pozycji ewidencjonować, jeśli prowadzi się tylko ewidencję przychodów (ryczałt)?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2013-05-02 21:22 autor odpowiedzi: Krystyna Dąbrowska doradca podatkowy

    Inwentaryzację sporządza właściciel firmy .Spisem objęte są własne materiały oraz powierzone .spisu nie ewidencjinowuje się w ewidencji  Spis należy przechowywać łącznie z ewidencją przychodów w miejscu wykonywania działalności lub w miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba,remanent nie ma wpływu na wysokość zobowiązania u podatnika opłacającego podatek w formie zryczałtowanej,

    doradca podatkowy, Biuro Rachunkowe Praktyk s.c w lublinie

    Oceń odpowiedź 1 4

    skomentuj | odpowiedz

  • 2018-12-20 12:13 autor odpowiedzi: lukass

    witam.

    Czy coś się zmieniło w tej sprawie od czasu ostatniej odpowiedzi ?

    Prowadzę jednoosobwą działalnośc gospodarczą (mały sklepik). Bedzie to pierwsza inwentaryzacja (czy jak zwał spis z natury).
    Czy oprócz spisu towaru, mam spisywać np wyposażenie sklepu ? (biurko, komputer szafki itd ?), częśc wyposażenia mam prywatnego (czytaj z domu) a część zakupiłem, np komputer (na firmę),
    Czy mogę inwentaryzację *(spis z natury) przeprowadzić sam czy musi być ktoś jeszcze ? (członek rodziny ?).
    Mam już formularze spisu z natury ale chodzi mi raczej o zasady przebiegu takiej inwentraryzacji.
    Jak spisywać stan towarów kiedy kupuję je w opakowaniach zbiorczych a sprzedaję jednostkowo ?
    Co z towarami które są jakby półproduktem  (np papier w ksero) ?

    Jak wygląda sprawa kiedy na kasie nie mam nabijanych zeszytów, długopisów - tylko art papiernicze i biurowe (nie ma podane dokładnie co sprzedaję) - podobnie w usługach ksero - jest podane usługa ksero (i w zależności czy to kolor czy czarno-białe to ceny są różne).

    Bardzo proszę o odpowiedź -  dziękuję

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2018-12-21 10:56 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Spisem obejmujemy towary, materiały, produktu, półprodukty, odpady wg cen zakupu. Nie ujmujemy w nim wyposażenia czy środków trwałych. Można spis przeprowadzić samemu.Sposób ujęcie towarów zależy od podatnika. Czy będą to opakowania zbiorcze czy jednostkowe. Nazwy w kasie fiskalnej są trochę za ogólne. Nie trzeba wpisywać tutaj konkretnej nazwy np. długopisu, ale samo słowo długopis, ołówek, zeszyt, papier - już raczej tak.

    lukass skomentował/a odpowiedź 2018-12-28 09:16

    Dziękuję za odpowiedź - mam jeszcze pytanie. Nie będąc płatnikiem VAT (ale wszystkie ceny oczywiście mam z VAT - kupno, sprzedaż) to czy w rubryce "CENA JEDNOSTKOWA" w akruszu na spis z natury podaję cenę ZAKUPU towaru ? czy może SPRZEDAŻY ( w jakiej cenie sprzedaję towar ?) - i czy będą to kwoty BRUTTO ? (zakupu bądź sprzedaży) czy ceny NETTO ? Dodatkowo w rubryce Wartośc (mam wpsiać sumę ilości szt x cenę jednostkową tak?) gdzieś czytałem ze należy to uzgodnić z księgową - a mogę zapytać czemu to trzeba ustalić z księgową ? *(bo nie wiem czy to się dotyczy mojego przypadku). Rozliczam się na zasadzie Księgi przychodów i Rozchodów Z góry dziękuję za odpowiedź

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • monixes

    Dodano 2013-04-25 12:44 przez monixes

    Czy robić spis z natury w firmie usługowej?

    Witam,
    Założyłam działalność usługową fotograficzną. Kupiłam sprzęt za dotacje z PUP (obiektywy, laptop, aparat, płyty DVD, inne akcesoria).
    Czy powinnam zrobić spis z natury i ująć w nim te wszystkie rzeczy, pomimo iż prowadzę działalność usługową?

  • konto usunięte

    Dodano 2013-04-08 08:30 przez konto usunięte

    Remanent przy likwidacji

    Czy jak zamykam działalność i zrobiłam remanent, to czy oprócz tej informacji do US gdzieś jeszcze to wpisuję?

  • konto usunięte

    Dodano 2013-04-04 14:32 przez konto usunięte

    Czy muszę zrobić remanent?

    Dwa dni temu rozpoczęłam działalność gospodarczą - świadczę usługi. Czy jak na dzień ropoczęcia nie miałam żadnych towarów ani materiałów to muszę sporządać spis z natury?

  • prezesik

    Dodano 2015-01-28 20:27 przez prezesik

    Ryczałt - zakończenie działalności

    Witam,planuję zamknąć jednoosobową działalność gospodarczą - działalność usługowa. Jestem na ryczałcie, bez VAT-u.Czy muszę sprzedać sprzęty, które zakupiłam z dotacji z UP? Czy muszę sporządzać jakiś spis z natury i złożyć go w US? Czy tylko zgłaszam w urzędzie gminy i nic więcej nie robię?

  • Spawacz

    Dodano 2014-07-16 23:40 przez Spawacz

    Jednoosobowa działalność na ryczałcie a faktura, usługa i materiał

    Witam,
    od jakiegoś czasu nurtuje mnie pewien wątek, a mianowicie: prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (usługi spawalnicze), opodatkowaną w formie ryczałtu, nie jestem VAT owcem.
    Jak powinna zostać wystawiona faktura? Czy cena materiału i cena usługi powinny zostać zsumowane, wtedy na faktu...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Koniec roku podatkowego wiąże się m.in. z koniecznością złożenia do Urzędu Skarbowego zeznania rocznego. Przedtem przedsiębiorca powinien jednak pamiętać też o innych czynnościach związanych z prowadzeniem księgowości swojej firmy ...

Zbliża się koniec roku, a wraz z nim decyzje przedsiębiorców dotyczące zakupów. Niezależnie od tego, czy forma prowadzonego biznesu to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka osobowa, czy spółka prawa handlowego, zakupy można ...

Przedsiębiorcy przed zakończeniem roku podatkowego muszą wykonać wiele różnych czynności, takich jak sporządzenie inwentaryzacji czy weryfikacja ujęcia wszystkich wydatków w działalności gospodarczej. Przygotowana roczna dokumentacja ...

Już po 20 sierpnia urzędy skarbowe mogą wzywać średnich, małych oraz mikroprzedsiębiorców do przedstawienia na żądanie odpowiednich struktur JPK (Jednolitego Pliku Kontrolnego). W ten sposób na wezwanie organu skarbowego przedsiębiorcy ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania