eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / Finanseamortyzacja środków trwałych a dotacja


2008-03-12 10:13 autor: beattta

3 645 odsłon

amortyzacja środków trwałych a dotacja

Rozpoczynam działalność gospodarczą. Zakup większości środków trwałych będzie finansowany z dotacji dla nowopowstałych mikroprzedsiębiorstw.

Czy zastosownie do rozliczenia tych środków ma zapis:

„do odpisów amortyzacyjnych od nabytych lub wytworzonych środków trwałych, sfinansowanych otrzymaną dotacją, ma zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych według zasad określonych w odrębnych przepisach, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Podatnik nie może zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości wydatkowanej na zakup środka trwałego, która została mu zwrócona w jakiejkolwiek formie, w tym przypadku w postaci przyznanej przedsiębiorstwu dotacji”.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2008-03-12 11:54 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Tak. Środki te amortyzuje się na ogólnych zasadach, ale odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-12 13:46 autor odpowiedzi: beattta

    dziękuję,

    Jeżeli 70% wartości środków to dotacja a 30% to środki własne to czy do kosztów można zaliczyć odpisy amortyzacyjne z częsci finansowanej wkładem własneym? Np. urządzenie ma wartość netto 30 000 PLN, 9 000 to wkład własny, stawka amortyzacyjna 10%. Jaki jest możliwy odpis w pierwszym miesiącu użytkowania? Czy 75 PLN?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-12 16:20 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Tak. Obliczamy roczną amortyzację: 3000 pln, dzielimy na 12-mcy (jak chcemy amortyzować miesięcznie): 250 pln i z tego do kosztów zaliczamy tylko 30%, czyli: 75 pln

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-12 17:01 autor odpowiedzi: beattta

    Jak zaksięgować vat? W aktywach wprowadzić wartość netto czy brutto? czy można od podatku odliczyć wartość całości vat czy tylko część przypadajacą na wlasy udział srodków?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-13 08:28 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Jeżeli działalność będzie działalnością opodatkowaną, to cały VAT podlega odliczeniu, a do ewidencji środków trwałych (chyba o to chodzi z tymi aktywami?) wprowadzamy wartość netto plus ewentualny transport itp. koszty poniesione przed rozpoczęciem użytkowania środka trwałego.

    Jeżeli działalność będzie częściowo zwolniona z podatku VAT, trzeba odliczyć VAT proporcjonalnie i do ewidencji wprowadzić wartość netto+kwota nieodliczonego VAT.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania