Witam,
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą - usługi - we własnym mieszkaniu tzn. przeznaczyłem pokój na tą działalność - ok. 12 m2, co stanowi ok. 10% całej powierzchni mieszkania. Rozliczam się na zasadach ogólnych KPiR.
1. Czy mogę wrzucać w koszty 10% rachunku za prąd, wodę, ścieki (WC jest w domu, ale korzystam podczas pracy, a czasem i klienci)? Czy zakład energetyczny nie będzie mi kazał przejść na taryfę przemysłową?
2. Czy i na jakiej podstawie mogę wrzucać w koszty ogrzewanie, opał? Czy też 10%? Czy faktura na firmę musi być?
3. Czy całą kwotę ubezpieczenia mieszkania czy tylko 10% tej kwoty mogę wrzucić w koszty?
3. Prowadzę również kilometrówkę samochodu prywatnego użytkowanego w firmie. Czy wydatki oprócz paliwa takie jak: ubezpieczenie, przegląd, płyny, części, naprawa również mogę księgować jako koszty?
4. A jak za artykułami spożywczymi np. kawa, herbata, cukier, jakieś drobne słodycze - często częstuję klientów podczas załatwiania różnych spraw
5. A jak się ma sprawa śmieci? Posiadam kosz na prywatną osobę ale do niego wrzucam też śmieci z firmy - czy też 10%?
6. Jak wygląda sprawa z delegacjami? Czy mogę sam sobie wystawić delegację? Jaka kwota diety?
Co jeszcze można zaliczyć do kosztów działalności gospodarczej prowadzonej we własnym mieszkaniu?
2013-02-27 15:04 autor odpowiedzi: wfirma.pl - księgowość online
Witam, należy rozdzielić wydatki związane z eksploatacją mieszkania na te o charakterze osobistym od tych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą - co zostało zrobione
1)tak, wydatki związane z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie przypadające na działalność gospodarczą można dokumentować za pomocą dowodów wewnętrznych; podziału kosztów związanych z czynszem i zużyciem mediów (energia elektryczna, telefon, woda itp.) należy dokonać w sposób proporcjonalny: powierzchni wykorzystywanej w celach prowadzenia działalności do powierzchni całkowitej mieszkania; zakład energentyczny raczej nie, ale już podatek od nieruchomości może być większy - zależy od gminy;
2,3,5,tu też proporcją - nie da jednoznacznie określić;
3)do wydatków liczonych limitem kilometróki można też doliczyć inne wydatki związane z bieżącym użytkowaniem pojazdu jak np właśnie zakup akcesoriów, wycieraczek, drobne naprawy, wymiana oleju, ale wydatki nie bezpośrednio do kosztów a do kilometrówki; (jeżeli jest się czynnym VAT-owcem od innych wydatków przysługuje odliczenie się VAT)
4)poczęstunek jak nie zatrudnia się pracowników może być traktowany jako reprezentacja a wydatki na reprezentację nie stanowią kosztu - temat kontrowersyjny
6)właściciel jednoosobowej firmy może rozliczać polecenie wyjazdu służbowego, koszt diety maksymalny taki sam jak w przypadku diet pracowników obecnie krajowa dieta 23zł od marca wzrasta do 30zł
inne wydatki to telefon - na podstawie bilingu. Internet - proporcją
Ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego i księgowości w serwisie wfirma.pl
2013-02-27 16:11 autor odpowiedzi: grafix
Czyli podatek od nieruchomości pod działalność gospodarczą można w koszty?
czy ubezpieczenie OC samochou też mogę w koszty?
czy do dowodów wewnętrznych musi być podpięty rachunek np. za prąd, wodę itd..?
2013-02-28 15:09 autor odpowiedzi: wfirma.pl - księgowość online
Tak też proporcjonalnie. Koszt ubezpieczenia OC jeżeli dotyczy prywatnego samochodu używanego w firmie to w koszty ale w ramach limitu kilometrówki.
Pod DW podpina się rachunek lub fakturę bądź dowód zapłaty (najlepiej opisać wyliczenie czyli podać proporcję żeby później nie było problemu z odttworzeniem wyliczenia)
Ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego i księgowości w serwisie wfirma.pl
2013-02-28 15:45 autor odpowiedzi: grafix
Dodano 2013-02-23 15:12 przez konto usunięte
Witam, mam pytanie związane z koniecznością zgłoszenia prowadzenia działalności gospodarczej w mieszkaniu prywatnym.
Rodzaj działalności gospodarczej to "usługi informatyczne"/"doradztwo informatyczne" - praca zdalna z domu. Mieszkanie nie wymaga żadnej "adaptacji" związanej z działalnością, zamierz...
Dodano 2013-02-17 01:05 przez VIOLA
Witam,
Prowadzę usługi krawieckie w swoim domu (w jednym z pokoi) po godz. 16 i jest to jednocześnie siedziba firmy. Dodatkowo mam drugi punkt - wynajmuję lokal poza miejscem zamieszkania (w którym pracuję od 8-16). Forma opodatkowania to uproszczona KPIR na zasadach ogólnych.
Proszę mi napisać: czy...
Dodano 2013-02-15 08:17 przez konto usunięte
Prowadzę działalność w mieszkaniu (świadczę usługi przez internet).
Na biuro przeznaczyłem jeden pokój, a jego metraż był zgłoszony do urzędu. Czy mogę do kosztów wrzucić część czynszu?
Dodano 2013-05-16 18:08 przez gardenia2
Firma wykorzystuje 30% mieszkania prywatnego (nie ma wydzielonego osobnego pomieszczenia). Czy i jak można zaliczyć do KUP zakup i instalację klimatyzatora?
Dodano 2013-03-12 13:37 przez konto usunięte
Prowadzę działalność w mieszkaniu i wyodrębniłam 30% na działalność gospodarczą. Ubezpieczyłam mieszkanie. Okres ubezpieczenia (polisa) 3 lata (11-01-13 do 10-01-15), płatność składki też na 3 raty (odpowiednio styczeń 2013, styczeń 2014, styczeń 2015). Jaką wartość przyjąć do kosztów działalności? ...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgadza się na rozliczanie mieszkania w działalności gospodarczej bez wydzielania osobnego pomieszczenia na te cele. Dopuszcza też możliwość przeznaczenia do ...
Motocykl - podobnie, jak samochód - można rozliczać w kosztach firmy, jeśli stanowi on narzędzie pracy przedsiębiorcy. Pozwala to znacząco zmniejszyć odczuwalny w portfelu ciężar wydatków ujętych na fakturach za leasing, serwisowanie czy ...
Agent ubezpieczeniowy nie może rozliczyć w kosztach swojej działalności karnetu na basen, na którym, jak twierdzi, będzie podpisywał umowy ubezpieczenia z nowymi klientami. Taka jest decyzja fiskusa, który uznał, że wizyty na basenie nie ...
Dyrektor KIS zgadza się na ujęcie w kosztach części wydatków związanych z zakupem i utrzymaniem psa stróżującego. Podatnik jednak będzie musiał podzielić wydatki na koszty firmowe i prywatne.
2024-05-16 12:20
2024-05-16 12:17