eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca



2008-02-13 21:22 autor: konto usunięte

7 604 odsłon

KPiR

Zapisy w kpir dot. przychodów mogą być dokonywane na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z MIESIĘCZNEGO ZESTAWIENIA sporządzonego na podstawie danych z ewidencji na potrzeby VAT. Czy to miesięczne zestawienie zapisuję na kartce papieru? Wpisując do kpir to miesięczne zestawienie uwzględniam kolumny 4 i 5 /sprzedaż do róznych firm/?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI (pokaż wszystkie )

  • 2008-02-15 10:27 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Zestawienie może być napisane w jakikolwiek sposób - musi tylko z niego wynikać, skąd wzięła się końcowa kwota wpisywana do KPiR. Np. należy odjąć znajdujące się w ewidencji VAT zaliczki, dodać usługi, dla których obowiązek podatkowy w VAT powstaje później niż data przychodu. Nie ma potrzeby wypełniania kolumny 4 i 5 przy wpisywaniu zestawienia do KPiR, należy jednak zachować podział na sprzedaż towarów i usług oraz pozostałe przychody (kolumny 7 i 8). Jeżeli w działalności nie ma takich "niuansików", zestawieniem może być po prostu rejestr sprzedaży do celów VAT.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-15 18:12 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Pani Joanno74 pięknie dziękuję.

    Mam jeszcze jedno pytanie.Nr pozycji w rejestrze zakupów vat powinien odpowiadać numeracji nadanej fakturom przeze mnie i być na nich ZAZNACZONY .Tak samo wymagane jest oznaczenie dokumentu stanowiącego podstawę zapisu w KPiR. Gdy wpiszę w KPiR pod datą wpłaty np. składkę społ. ZUS /niema jej w rejestrze VAT/ to zostaje zkłócona kplejność numeracji.Jak to pogodzić?

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-16 09:14 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Najlepiej stosować dwa rodzaje numeracji, choć jest to troszeczkę czasochłonne. Ale z reguły nie da się pogodzić rejestrów VAT z KPiR - właśnie dlatego, że do KPiR wpisujemy również pozycje niepodlegające wpisowi do rejestru VAT.

    Myślę, że najlepiej rejestry numerować miesięcznie - ponieważ VAT jest rozliczany miesięcznie - np. numer/miesiąc. Numer w KPiR - numer/rok. I tak oznaczać na fakturach.

    Albo można w KPiR przy danej pozycji w kol. 16 - Uwagi wpisywać sobie numer, pod którym dana faktura jest ujęta w rejestrze, wtedy na dokumencie wystarczy wpisać numer z KPiR. Albo w rejestrze zaznaczać numer, pod którym faktura jest ujęta w KPiR - to jest chyba lepsze rozwiązanie, ponieważ dokumenty powinny być raczej ułożone według kolejności z KpiR.

    Generalnie chodzi o to, żeby fakturę dało się szybko odnaleźć w razie kontroli ;-) niezależnie, czy kontrola dotyczy VAT, czy podatku dochodowego.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-16 20:49 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Pani Joanno 74 ponownie dziekuję za pomoc i serdecznie pozdrawiam.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-20 09:11 autor odpowiedzi: Fala70

    Również dziękuję, wyjaśnienia bardzo pomocne :)

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-27 11:09 autor odpowiedzi: Fala70

    Aby nie tworzyć nowych wątków zapytam tutaj:

    W styczniu wyszła mi strata- więc nie odliczyłam w PKPiR od dochodu składek na ubezp. społeczne i od podatku -ubezpieczenia zdrowotnego. W lutym już na pewno będę miała dochód. Czy składki te mogę odliczyć w rozliczeniu za luty?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-27 11:37 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Dochód rozlicza się narastająco od początku roku. Tak samo zapłacone składki. A więc w lutym powinien to być dochód od początku roku minus składki zapłacone od początku roku. To samo z podatkiem - odliczamy od niego składki zdrowotne zapłacone od początku roku. Oczywiście trzeba pamiętać, że nie całe a tylko 7,75% od podstawy.

    Pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-28 11:43 autor odpowiedzi: Fala70

    I wszystko jasne, dziękuje ślicznie :)

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-02-29 14:16 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Witam

    Mam kilka pytań bowiem w kwestiach rachunkowości jestem totalnym laikiem.

    Założyłam działalność gospodarczą i jestem Vatowcem. Działalność polega na sprowadzaniu towarów z zagranicy (dzięki VAT NIP-ue 0%, tylko 22% Polsce) i sprzedaży detalicznej w Polsce. Ewidencję prowadzę za pomocą Kpir. Moje pytania to:

    1. jak prowadzić ewidencję, do Kpir wprowadzam np. koszt zakupu towarów z faktury z dodanym podatkiem VAT? (faktura z zagranicy będzie bez vatu, więc czy dostanę fakturę z VAT od celników czy jak, bo nie mam bladego pojęcia, czy też sama dodam podatek).

    2. wszelkie zakupy których dokonuje na firmę, niezbędne do jej działalności są już z vatem na fakturze więc wprowadzam w formie niezmienionej do ewidencji.

    3. gdy sprzedaję jakąś rzecz, to suma za jaką sprzedaję jest już z podatkiem ( sprzedaż osobom nie prowadzącym działalności, nie vatowcom) czy do sumy wszystkich sprzedanych rzeczy w danym okresie mam doliczyć podatek? I wówczas wpisać jako osiągnięty przychód.

    4. co znaczy VAT należny a naliczony i jak je policzyć.

    5. VAT można odliczać, to znaczy jak? Co miesiąc? W jaki sposób?

    6. jak wówczas rozliczać się z podatku dochodowego 19% (skala podatkowa).

    7. czy oprócz podatku dochodowego jeśli dochód w ogóle wystąpił płace również VAT?

    8. z tego co się orientuję to podatek dochodowy płaci się wówczas gdy osiągnie się dochód ok. 3 tyś. Jeśli taki dochód nie nastąpi to określam to w odpowiednim zeznaniu?

    9. odnośnie wcześniejszych wątków to oddzielnie powinnam prowadzić ewidencję VAT?

    10. czy ZUS ( ubezpieczenie społeczne) mogę wrzucać w koszty czy dopiero kiedy nastąpi dochód mogę te koszty odliczyć?

    11. Niestety ostatnio zauważyłam że im więcej czytam tym mniej wiem..

    Pytania powyższe mogą wydawać się błahe i śmieszne, jednak mi spędzają sen z powiek i prawdopodobnie skończy się na oddaniu kwestii prowadzenia ksiąg do biura rachunkowego, proszę mimo wszystko o jasne nakreślenie kwestii „co z tym vatem” najlepiej jak przysłowiowej „ krowie na rowie”

    Bardzo proszę o pomoc.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-01 09:48 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Oj, przy tylu wątpliwościach to chyba faktycznie lepiej zwrócić się u siebie na miejscu do kogoś, kto się na tym zna... trochę za dużo, jeśli chodzi o odpowiedź na forum...

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-01 12:50 autor odpowiedzi: konto usunięte

    HEH:p

    Faktycznie trochę przesadziłam, proszę jeśli to możliwe, o udzielenie mi odpowiedzi jak rozumieć Vat naliczony a jak należny...

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-01 13:04 autor odpowiedzi: konto usunięte

    No to tak w skrócie:

    Podatek VAT naliczony to podatek VAT wynikający z faktur zakupu, dotyczących działalności firmy. Należy prowadzić tzw. rejestr zakupu, z którego będzie wynikało, ile podatku można odliczyć od należnego. Przy tym należy pamiętać, że nie każdy podatek od zakupów podlega odliczeniu - np. VAT od paliwa do samochodu osobowego.

    Podatek VAT należny to podatek wynikający z faktur sprzedaży lub paragonów, lub też wyliczony tzw. strukturą sprzedaży, jeżeli sprzedający nie posiada kasy fiskalnej. Konieczne jest również prowadzenie jego ewidencji.

    Do urzędu odprowadza się różnicę pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym - to właśnie jest odliczanie podatku. Różnicę tą wylicza się w deklaracji VAT, którą składa się w urzędzie do 25 dnia następnego miesiąca albo kwartału - w zależności od tego, jaką metodę rozliczania w urzędzie zgłoszono.

    Pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-02 16:18 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Widzę,że masz kłopot,prowadzenie KPIR wymaga wiedzy nie mówiąc już o rejestrach watowskich.Z tego co napisałaś wywnioskowałam,że jesteś czynnym podatnikiem Wat w dodatku prowadzisz sprzedaż osobom fizycznym,możesz przeoczyć limit obrotów zwalniających z kasy rejestrującej.Moja rada oddaj księgowanie komuś kto na tym się zna,nie warto ryzykować,urzad skarbowy to nie instutucja charytatywna i nie będzie w razie kontroli zmiłuj się,a koszt niewielki ze względu na ryzyko które ponosisz.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-03 08:33 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Popieram :-) przy tego rodzaju działalności może być dużo różnych "haczyków" i ktoś, kto nie ma o tym pojęcia, na pewno sobie nie poradzi.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2008-03-03 11:36 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Bardzo dziękuję za odpowiedzi!! Faktycznie chyba oddam kwestie księgowania specjalistom:)

    Pozdrawiam!!

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

Strony: 1 2

DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania