eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / FinanseCzy koszty dostawy można wrzucić w koszty uzyskania przychodu?


2016-06-15 09:56 autor: pbanan

7 885 odsłon

Czy koszty dostawy można wrzucić w koszty uzyskania przychodu?

Witam,

Niedawno otrzymałem dofinansowanie z Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej. W biznesplanie uwzględniłem rzeczy, które zamierzam za tą dotację kupić. Rzeczy te będą kupowane jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej na faktury imienne. Ponieważ dofinansowanie jest nieopodatkowane, to rzeczy za nie kupione nie będą mogły być wrzucone w koszty.

Większość z tych rzeczy będzie zamawiana online i za koszty dostawy będę musiał zapłacić sam jako iż nie mogę za dostawę płacić pieniędzmi z dofinansowania.

Moje pytanie brzmi: czy same koszty dostaw zakupionych rzeczy mogę sobie wrzucić w koszty uzyskania przychodu i jak to wygląda z rozliczeniem VAT?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2016-06-16 10:42 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    To może od końca
    VAT podlega odliczeniu w całości bez względu na sposób finansowania zakupu, o ile oczywiście zakupy służą działalności opodatkowanej. Niemniej jeżeli VAT zostanie nam zwrócony (a mówiąc dokładniej dokonamy jego odliczenia), UP zapewne się o niego upomni.

    W podatku dochodowym dotacja taka jest opodatkowana, niemniej korzysta ze zwolnienia z podatku. Przychodem nie jest ona jedynie w tej części, w której zostanie wydana na środki trwałe.
    Jak to wygląda w praktyce? Zakup towarów czy wyposażenia nie zaliczonych do środków trwałych zaliczamy do kosztów.
    Gdy kupujemy środki trwałe, to ustalamy wartość początkową i dokonujemy od niej odpisów amortyzacyjnych. Jeżeli zakup w całości pochodził z dotacji - odpis taki w całości nie jest kosztem uzyskania przychodu. Jeżeli dotacja pokryła jedynie część ceny, to odpis amortyzacyjny przypadający jedynie na część niesfinansowaną dotacją nie jest kosztem podatkowym, w pozostałym zakresie natomiast takim kosztem jest.

    Wracając do kosztów przesyłki/transportu, jeżeli te tyczą się wyposażenia czy towarów, zaliczamy je do kosztów, podobnie jak i sam zakup towaru/wyposażenia.
    Jeżeli transport tyczy się środka trwałego - zwiększa jego wartość początkową, od których dokonujemy odpisów amortyzacyjnych. A ponieważ transport został zapłacony z własnych środków, to odpis amortyzacyjny w części na niego przypadający, jest kosztem uzyskania przychodu.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz

  • 2016-06-16 11:39 autor odpowiedzi: pbanan

    Witam.

    Czy w takim przypadku muszę taką dotację bądź wyposazenie/rzeczy całkowicie za nią kupione ujmować w Kpir bądź gdzie indziej? 

     Czy w przypadku opłacenia kosztów dostaw z własnych pieniędzy muszę wpisać sam transport w kpir jako koszt uzyskania przychodu? 
    Jak taki koszt transportu ująć w ewidencji vat?

    Oceń odpowiedź 0 1

    skomentuj | odpowiedz

  • 2016-06-20 09:01 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    VAT odliczamy na zasadach ogólnych.
    Jeżeli zakupione zostało wyposażenie, to do kosztów trafia wartość netto danego składnika majątku oraz koszty jego transprotu. W deklaracji VAT zakup taki wykazujemy jako nabycia pozostałe (a nie środków trwałych).
    Jeżeli natomiast zakupiono składnik majątku będący środkiem trwałym, to do jego wartości początkowej wchodzi zarówno cena rzeczy jak i jej transport. Dokonujemy tutaj odpisów amortyzacyjnych, a do kosztów trafia tylko ta część odpisu, która przypada proporcjonalnie na transport.
    W deklaracji VAT w tym przypadku zarówno VAT od ceny środka trwałego jak i jego transportu wykazujemy w zakupie środków trwałych.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • konto usunięte

    Dodano 2013-04-09 14:26 przez konto usunięte

    Czy rata zaciągniętego kredytu może być kosztem firmowym?

    Chodzi o kredyt na zakup sprzętów do firmy. Czy ratę kredytu mogę ująć w KPIR?

  • Jonek

    Dodano 2021-10-09 13:49 przez Jonek

    Koszty uzyskania przychodu a brak dochodu

    Witam, W grudniu 2021 otrzymam środki na działalność gospodarczą z PUP i w tym też miesiącu zakładam firmę i kupuję wyposażenie za przyznane środki. Zakładam, że do końca 2021 nie będę miał żadnych przychodów. Czy w takiej sytuacji będzie można zakwalifikować wydatki na zakupione wyposażenie w 2021 ...

  • pbanan

    Dodano 2016-07-05 18:18 przez pbanan

    Dotacja z urzędu pracy a koszty uzyskania przychodu

    Witam,dostałem niedawno dotację z Urzędu Pracy na założenie działalności gospodarczej. Według umowy z urzędem pracy dotacja ta to dotacja z Funduszu Pracy stanowiąca pomoc de minimis, która jest refundowana z Europejskiego Funduszu Społecznego (w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa...

  • KINW

    Dodano 2018-03-21 11:04 przez KINW

    Koszty uzyskania przychodu rolnika

    Witam, prowadzę gospodarstwo rolne (KRUS bez podwyższonej stawki za działaność) na KPiR (PIT rozliczam wspólnie z mężem, który prowadzi działaność gospodarczą na ZUS i również prowadzi KPiR) oraz rozliczam się z VAT. Moje pytanie brzmi: 1. Czy polisę z tytułu ubezpieczenia OC rolnika mogę zaksięgowa...

  • Busby

    Dodano 2016-01-30 20:03 przez Busby

    Aparat w koszty uzyskania przychodu

    Witam,chcę kupić aparat na firmę - koszt ok. 1500 zł. Prowadzę działalność związaną z doradztwem finansowym. Moje pytanie brzmi, czy nie będzie problemu w związku z profilem działalności? Aparat jest mi potrzebny do pracy, ponieważ spotykając się z klientem nie zawsze jest możliwość zrobienia ksera,...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

W grudniu wielu przedsiębiorców zastanawia się jak jeszcze mogliby obniżyć należne za ten rok podatki. Jednym z rozwiązań są zakupy sprzętów na cele działalności gospodarczej. Eksperci z firmy inFakt podpowiadają, w jaki sposób ...

Dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgadza się na rozliczanie mieszkania w działalności gospodarczej bez wydzielania osobnego pomieszczenia na te cele. Dopuszcza też możliwość przeznaczenia do ...

Zakup przez prawnika narzędzi służących do naprawy jego samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej nie jest kosztem uzyskania przychodu. Przedsiębiorca taki nie świadczy bowiem usług w zakresie mechaniki ...

Dyrektor KIS zgadza się na ujęcie w kosztach części wydatków związanych z zakupem i utrzymaniem psa stróżującego. Podatnik jednak będzie musiał podzielić wydatki na koszty firmowe i prywatne.

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania