Dzień dobry,
Spółka cywilna kupiła z własnych środków finansowych kontener socjalno-biurowy (leasing finansowy), który nie związany jest trwale z gruntem. Podjęto decyzję o zaliczeniu kontenera do eśt. VAT od zakupów wykazywaliśmy w deklaracji VAT-7.
Decyzją Urzędu Gminy kontener został przekwalifikowany na budynek mieszkalny (jest decyzja), inspektor nadzoru budowlanego wydał zaświadczenie o oddaniu tego obiektu jako budynku mieszkalnego do użytkowania. Na dzień dzisiejszy spełnia rolę budynku mieszkalnego. W wyniku zaistniałych różnych okoliczności w budynku zamieszkał jeden ze wspólników spółki (spółkę tworzy 2 wspólników, udziały po 50%).
Pytanie nr 1: Czy zastosowana stawka amortyzacji 2,5 % jako budynku mieszkalnego jest prawidłową czy powinna byćjako kontenera z grupy 80 klasyfikacji środków trwałych?
Pytanie nr 2: czy spółka cywilna powinna zawrzeć umowę dzierżawy lub najmu ze wspólnikiem korzystającym z budynku, wystawiać co miesiąc fakturę VAT, wartość z faktury netto doliczyć do przychodów spółki wykazując w pkpir?;
Pytanie nr 3: czy wartość z faktury wystawionej na wspólnika który korzysta z budynku doliczyć do przychodu w PIT-5 i opodatkować (nie wpisując do PKPiR), a jak u drugiego wspólnika, który nie korzysta?
Pytanie nr 4: czy podatek VAT z faktury za dzierżawę lub najem wykazywać w deklaracji VAT-7 jako podatek należny?
Pytanie nr 5: czy wartość z faktury wystawionej na wspólnika, który korzysta z budynku należy odprowadzić składki ZUS?
Bardzo proszę o informację do przedstawionych pytań, a może Państwo podpowiedzą inne rozwiązanie tego tematu.
Dziękuję
2016-06-07 07:46 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
zenard93 skomentował/a odpowiedź 2016-06-07 09:45
Do odpowiedzi nr 2 i 3 - gdyby spółka zdecydowała na użyczenie odpłatne lub nieodpłatne. Jak to wyglądałoby to aspekcie podatkowym i w rozliczeniu VAT?
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
Dodano 2016-01-22 14:59 przez bosacka
Witam,proszę o odpowiedź na dwa następujące pytania:1/. Firma transportowa zatrudnia dwóch pracowników, obywateli Ukrainy, firma pokrywa im koszty noclegu. Otrzymaliśmy fakturkę za noclegi (w treści - noclegi) ze stawką pod. VAT 8%, czy możemy odliczyć podatek VAT z tej faktury?2/. Spółka rozpoczęła...
Dodano 2016-11-10 20:31 przez wincer
Prowadzę działalność gospodarczą pozarolniczą na KRUS-ie na zasadzie, że mam określoną kwotę podatku. Od zarobionej kwoty odprowadzam podatek 8,5% w Polsce (przecinanie winogron i drzewek owocowych). Składam deklaracje VAT-7 i VAT-UE.Faktura wypisywana jest na komputerze, zaznaczone dane moje: NIP,N...
Dodano 2016-04-27 09:50 przez samboman
Witam,mam pytanie odnośnie konieczności posiadania kasy fiskalnej w firmie. Prowadząc działalność mam kilku klientów (spółki cywilne), na rzecz których świadczę usługi IT, rozliczam się na podstawie faktur VAT (jestem podatnikiem VAT).Czy jeśli chciałbym im sprzedawać zestawy komputerowe lub oprogra...
Dodano 2016-09-21 09:14 przez iw
Witam, bardzo proszę o pomoc w moich wątpliwościach. Moja znajoma chciałaby rozpocząć działalność w zakresie usług dla starszych osób PKWIU 88.10.12.0, jest pielęgniarką ale z 7-letnią przerwą w wykonywaniu zawodu (więc wolny zawód odpada).Chciałabym zapytać, czy można tutaj zastosować ryczałt 8,5% ...
Dodano 2016-08-09 08:34 przez wiolett72
Firma jednoosobowa prowadzi PKPiR, czynny VAT. Do firmy chce dojść jeden wspólnik, który prowadzi pełną księgowość z powodu przekroczenia limitu przychodów w innej spółce. Jak rozliczyć nowo powstałą spółkę? Czy spółka musi od momentu wejścia wspólnika prowadzić pełną księgowość?
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Jeżeli zastanawiasz się nad założeniem spółki cywilnej ze znanym Tobie przedsiębiorcą i zastanawiasz się, jaki będzie stosunek pomiędzy Twoją działalnością gospodarczą a tworzoną spółką cywilną oraz jak faktycznie działa ...
Koszty podatkowe ujmuje się na podstawie dowodów potwierdzających ich poniesienie. Tymi są m.in. faktury wystawione przez dostawców i towarów i usług. Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca dysponuje jedynie duplikatem takiego dokumentu? Kiedy go ...
Oskarżona o udział w 2013 r. w procederze obrotu pustymi fakturami spółka w tym samym roku, w ramach innej transakcji, zwróciła kontrahentowi otrzymaną od niego w 2012 r. zaliczkę na zakup nieruchomości, której sprzedaż nie doszła do ...
Zasadniczo podatnicy są zobowiązani do wystawienia faktury dokumentującej dokonaną sprzedaż towaru lub usługi. Z uwagi na przepis art. 2 pkt 22 ustawy o VAT sprzedaż ta powinna być odpłatna. Przede wszystkim faktura powinna jednak ...
2024-05-16 12:20
2024-05-16 12:17