Witam,
planuję rozszerzyć działalność gospodarczą (poprawki kawieckie) na usługi krawieckie. Dotychczas rozliczam się na ryczałcie. Chciałabym przejść na zasady ogólne i nie wiem czy zostać podatnikiem VAT czy nie?
Zastanawiam się czy nie będąc VAT-owcem, mogę odliczyć sobie wynajęcie lokalu? Chciałabym rozpocząć swoją przygodę z samodzielnym rozliczaniem, ale potrzebuję pomocy by ktoś mnie nakierował.
2016-01-12 09:00 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Katarzyna91 skomentował/a odpowiedź 2016-01-12 09:12
Dobrze zakładam że od tego roku rozliczam się na zasadach ogólnych prowadzę PKPiR i nie będę podatnikiem VAT. Ewidencje sprzedaży muszę prowadzić codziennie i po miesiącu czasu sumuję przychody i tworzę dokument rachunek czy faktura z.w, czy jakiś inny dokument ? A jeśli będę chciała świadczyc usługi na bazarkach, jarmarkach to wtedy potrzebna jest kasa fiskalna (wydaje mi się że nie ma obowiązku przy sprzedażach internetowych ale nie wiem jak jest ze sprzedażą na jarmarkach)? I czy korzystna byłaby ta forma rozliczania na zasadach ogólnych i z.w z vat - w w/w przypadkach ? Bo nie wiem co w przypadku kiedy klient poprosi o ''jakiś,, dokument sprzedaży...
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
2016-01-15 07:26 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Katarzyna91 skomentował/a odpowiedź 2016-01-15 11:09
Dziękuje bardzo. Zarejestrowałam się jako nievatowiec. Proszę jeszcze tylko o informacje. Na czym polega uproszczona ewidencja na podstawie której potem wpisuje wszystko w PKPIR ?
Katarzyna91 skomentował/a odpowiedź 2016-01-15 23:34
Witam. Prosiłabym jeszcze o odpowiedzi na poniższe zagadnienia po dla mnie prowadzenie działalności pod kontem księgowości jest nowe. 1) co mogę wliczyć w koszty (wynajęcie lokalu ma być w netto czy brutto, pensje pracownika netto/ czy brutto, ZUS netto czy brutto, składka zdrowotna netto czy brutto, dwa telefony netto czy brutto, raty leasing netto czy brutto) i czy jest jakiś spis co mogę wrzucić w koszty, a czego nie mogę ? 2) Ogólnie nie wiem jak rozpocząć prowadzenie nie będąc vatowcem tzn. jak prowadzić ewidencje ? Czy prowadzę tylko ewidencje sprzedaży i zakupu ? (nie wiem co to ta ewidencja uproszczona przy małych obrotach firmy). Posiadam materiały (tkaniny) zakupione wcześniej jak wpisać je i czy do ewidencji czy od razu do KPiR Tak samo nie wiem jak z trzema maszynami zakupionymi na raty w leasingu jak je wpisać ? oraz posiadam cztery maszyny używane wcześniej w działalności ale na karcie podatkowej 3) Czy usługi/poprawki krawieckie/ sprzedaż będzie wszystko na 18% (zgłoszony dodatkowy lokal w sumie teraz będą 2) ? 4) Odnośnie środków trwałych mogą być to np. maszyny, komputery wszystko co będzie używane w działalności ponad rok ? A np. profesjonalne drogie żelazako będzie środkiem trwałym (jeśli tak to jak to wpisać) ? 5) Do czego służy konto firmowe ? czy tylko do opłacania składem ? chodzi mi o to co w przypadku gdy klient wpłaci mi pieniądze za towar? jak to zaksięgować? to będzie jako przychód ? Bardzo mi zależy na Pana odpowiedzi. Z góry bardzo dz...
księgowa123 skomentował/a odpowiedź 2016-01-21 08:04
Pani Katarzyno91: sądząc po zadawanych pytaniach jest Pani początkującą osobą w księgowości-nie wiem, czy jest Pani w stanie nadążyć za zmieniającymi się przepisami, no ale "do odważnych świat należy". W razie czego służę pomocą na priv x.log@poczta.fm Spróbuję odpowiedzieć na Pani pytania: 1) wliczać w koszty można wszystko, co jest związane z uzyskaniem przychodu --- np. lokal Pani musi wynająć, aby móc w nim prowadzić działalność gospodarczą (bez lokalu nie mogłaby Pani takich usług wykonywać) - skoro Pani nie jest podatnikiem VAT i nie może sobie go Pani odliczyć, to w koszty wlicza Pani cenę brutto wraz z Vatem. ---Jeżeli chodzi o pracownika, to w koszty wrzuca Pani wynagrodzenie brutto + narzuty na wynagrodzenia. Trzeba także dobrze je wyliczyć, aby poprawnie zaliczyć w koszty. ---cyt."ZUS netto czy brutto, składka zdrowotna netto czy brutto" - niestety nie ma ZUS-u w kwocie netto i brutto ... [ZUS społeczne - wrzuca się je w koszty lub odlicza od dochodu przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy] [ZUS zdrowotne - które odlicza się od zaliczki na podatek dochodowy w kwocie 7,75% a nie 9%-jak zostało zapłacone] ---telefony, kiedy były kupione? Jeżeli teraz Pani kupiła, to oczywiście kosztem jest cena brutto telefonów (amortyzacja jednorazowa) a także abonament, za który Pani dostaje zapewne fakturę na firmę. Oczywiście telefony muszą służyć działalności gospodarczej. ---raty leasingu także stanowią koszt w kwocie brutto, jeżeli Panie nie jest VATOWCEM - ...
księgowa123 skomentował/a odpowiedź 2016-01-21 08:06
Może więc jednak lepiej skorzystać z pomocy osoby, która się tym zajmuje za niewielką opłatą?
księgowa123 skomentował/a odpowiedź 2016-01-21 08:57
Pani pyta: cyt. " Czy usługi/poprawki krawieckie/ sprzedaż będzie wszystko na 18%" - przecież Pani nie zgłosiła się jako podatnik VAT ,więc także nie będzie Pani musiała wystawiać faktury VAT i opodatkowywać przychodu stawką VAT. Natomiast nabywane usługi, czy towary księguje Pani jako koszt w całej wysokości brutto. Stawka 18% dotyczy opodatkowania Pani na zasadach ogólnych - opodatkowany jest przychód z działalności (to nie jest stawka Vat) - dotyczy zaliczek na podatek dochodowy i rozliczenia rocznego. Maszyny i sprzęty wycenia Pani w wartości rynkowej i może Pani wprowadzić do firmy jako środki trwałe - na podstawie ich wartości rynkowej, chyba, że Pani dopiero teraz je zakupiła, to ich wartość jest podana na fakturze i w takiej wysokości się je wprowadza. Oczywiście można od nich dokonywać amortyzacji. Jeżeli chodzi o środki trwałe: środkiem trwałym są maszyny i urządzenia, które mają wartość powyżej 3500 – wtedy obligatoryjnie muszą być uznane środki trwałe, od których trzeba dokonywać odpisów amortyzacyjnych, gdyż jednorazowo w koszty nie mogą być zaliczone. Trzeba dobrać odpowiednią metodę i stawę amortyzacji narzuconą przepisami. Jeżeli chodzi o maszyny i urządzenia poniżej 3500 oczywiście może je Pani zaliczyć do środków trwałych (tak, żeby widniały w ewidencji-zawsze jest to bardziej przejrzyste dla firmy) i zamortyzować jednorazowo, czyli wrzucić w koszty w miesiącu przyjęcia do używania. Tworzy Pani dokument OT. Drogie żelazko może także widnieć w ewidencji...
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
Dodano 2016-09-20 21:45 przez Arthwys
Witam,obecnie prowadzę działalność handlową na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Chciałbym rozszerzyć dziłaloność w zakresie finansów (kredyty banowe oraz pożyczki poza bankowe, w dalszym etapie ubezpieczenia). Z tego co wyczytałem dziłalaność finansowa może być prowadzona jedynie na zasadach ogó...
Dodano 2014-10-13 09:49 przez sisi13
Dzień dobry, planuję założyć działalność zwiazaną z wykonywaniem ręcznie robionych zaproszeń, kart i albumów. Większość przedmiotów bedę wykonywać na zlecenie klienta, część będzie wytwarzana i sprzedawana np na serwisach aukcyjnych i portalach sprzedających rękodzieło. Zastanawiam się czy w przypad...
Dodano 2015-08-26 17:18 przez scarlett3
Rozpoczynam działalność jako trener personalny. Czy będę mogła korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu? Czy muszę rozliczać się na zasadach ogólnych? Jakie powinnam wybrać PKD? Czy 85.51Z?
Dodano 2015-07-06 21:27 przez Młoda Firma
Witam, mam taki mały problem, a już przeczytałem milion forumowych rad i nic z nich nie wynika.Zamierzam otworzyć działalność w Polsce, tzn. prace magazynowe i pracować w Belgii. Mam kilka pytań:1. Jaki rodzaj działalności jest najkorzystniejszy dla mnie tzn. zasady ogólne, ryczałt itd.?2. VAT-owiec...
Dodano 2015-03-07 09:52 przez konto usunięte
Witam ponownie,zamierzam założyć działalność, a dokładnie handel torebkami, biżuterią sztuczną na allegro. Składki ZUS będą peryferyjne. Towar zamierzam kupować od hurtowni.Tak więc moje pytanie jaką formą opodatkowania wybrać? Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, czy zasady ogólne? Jedyną rzecz...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Już tylko kilka dni pozostało przedsiębiorcom na podjęcie decyzji o zmianie formy opodatkowania dla poszczególnych form działalności. Polski Ład spowodował wzrost obciążeń publicznoprawnych dla znacznej części przedsiębiorców. W ...
Pomimo systemu podatkowego uznawanego pod kątem skomplikowania za 10. na świecie i 2. w Europie, w Polsce przybywa jednoosobowych działalności gospodarczych. Ich liczba przekroczyła już 2,6 mln. 1 stycznia 2022 roku weszły w życie przepisy ...
Coraz mniej czasu pozostało tym przedsiębiorcom, którzy chcieliby dokonać zmiany w sposobie rozliczania się z fiskusem. Do wyboru mają podatek na zasadach ogólnych, podatek liniowy oraz ryczałt. Do kiedy możliwa jest zmiana formy ...
Od 2% do 17% - tyle może wynosić stawka opodatkowania przychodów osiąganych w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Obok uproszczonych zasad tej metody opodatkowania jest to główny powód, dla którego przedsiębiorcy decydują ...
2024-05-16 12:20
2024-05-16 12:17