Witam,
chciałabym uzyskać informację na temat spisu z natury przy rozpoczynaniu działalności. Czytałam o zasadach przeprowadzania spisu, ale w szczegółach spotykam się z różnymi interpretacjami. Chciałabym wprowadzić materiały potrzebne do wyrobu kartek okolicznościowych, grafik, gadżetów tudzież biżuterii. Posiadam m.in. takie towary, które zakupowałam wcześniej lub które otrzymałam od kogoś - na niektóre nie mam dowodów zakupu, inne są częściowo zużyte.
1). Czy spis z natury powinien być podwójny tj.: obejmować listę materiałów, na które posiadam dowody zakupu oraz drugą nieudokumentowaną takimi dowodami? Czy w przypadku tych nieudokumentowanych ceny miałabym oszacować czy zostawić spis bez wyceny?
2). Jak potraktować zużyte częściowo materiały, np. preparaty, farby, pocięte arkusze, flamastry kreślarskie itp.?
Moje wątpliwości zbudziły się w oparciu o przykładowe interpretacje:
IPTPB1/415-188/14-4/KO interpretacja indywidualna: Przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych nie przewidują natomiast możliwości ustalenia wartości towarów handlowych lub materiałów w cenach rynkowych - w przypadku braku możliwości ustalenia cen zakupu lub nabycia. Gdyby intencją ustawodawcy, była możliwość zastosowania w takiej sytuacji § 29 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wskazałby to wyraźnie, tak jak uczynił to, np. w odniesieniu do ustalenia wartości początkowej środków trwałych w art. 22g ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
PD/415-5/07 postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego: Z art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 20.11.1998 r, o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (jednolity tekst: Dz. U. z 2000 r. nr 144, poz. 930 z późn. zm.) wynika możliwość wyboru wyceny towarów i innych składników objętych spisem z natury. I tak, podatnik może wycenić towary i inne składniki majątku objęte spisem według cen zakupu albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu, a także gdy nie jest możliwe ustalenie ceny zakupu.
ITPB1/415-870/HD: Reasumując, materiały zużywane w toku świadczonych usług należy ująć w podatkowej księgi przychodów i rozchodów - „Zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu”. Materiały podlegają ujęciu w całości - zatem bez względu na to, czy dane opakowanie kosmetyku jest pełne, czy też częściowo zużyte - w spisie z natury (nie według procentowego oszacowania ich zawartości. --> tutaj chodziło o remanent końcowy).
Dodam jeszcze, że chciałabym się rozliczać ryczałtowo.
dziękuję za odpowiedź
Dodano 2013-11-07 14:10 przez elmariaci
Przygodę z działalnością gospodarczą rozpocząłem od dotacji z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności, za dotację kupiłem trochę sprzętu komputerowego i oprogramowanie (kupowane było nie na firmę, a na mnie osobę prywatną, taki był wymóg UP). Po 2 latach prowadzenia działalności usługowej, jaką był...
Dodano 2015-01-03 22:03 przez alexxndria1
Witam, sprzedaję odzież używaną wycenioną, a kupuję na kilogramy lub na sztuki - bez kasy fiskalnej na ryczałcie 3%.Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej zakupiłam na swoje nazwisko:- 100 kg odzieży - mam rachunek bez VAT- 20 kg odzieży - rachunek z VAT 23%- system rurkowy z manekinami, tacką...
Dodano 2014-11-12 09:18 przez Tola6315
Witam,prowadzę obsługę firmy. Co miesiąc ta sama faktura - ryczałt miesięczny. Za październik wystawiłam fakturę w listopadzie. Kiedy wpisać ją do PKPiR? Kiedy powstaje obowiązek zapłaty VAT i podatku dochodowego? Czy powinnam wpisać ją w PKPiR z datą 31.10.2014? I podatki zapłacić w listopadzie? Pr...
Dodano 2014-02-19 14:51 przez konto usunięte
Jak wyliczyć podatek na KPiR? Czy do takiego wyliczenia trzeba brać spis z natury za 2013? Nie wiem jak to ugryźć.
Dodano 2018-01-02 21:38 przez konto usunięte
Rozpoczynam działalność - robię spis z natury. Mam faktury na towar z zagranicy w euro. Czy towar przeliczać na złotówki według kursu NBP z dnia wystawienia faktury? Na fakturze jest też pozycja - koszt wysyłki.Czy wysyłkę wliczać do ceny towaru? Kupuję na licytacjach markowe jeansy. Dostaję różne f...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Koniec roku podatkowego wiąże się m.in. z koniecznością złożenia do Urzędu Skarbowego zeznania rocznego. Przedtem przedsiębiorca powinien jednak pamiętać też o innych czynnościach związanych z prowadzeniem księgowości swojej firmy ...
Likwidacja działalności gospodarczej z perspektywy podatkowej wiąże się z wieloma konsekwencjami wynikającymi z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnicy mają obowiązek prawidłowego rozliczenia się z fiskusem ...
Podatnik likwidujący działalność gospodarczą musi sporządzić wykaz składników majątku posiadanych na dzień likwidacji. W wykazie tym należy podać m.in. wydatki poniesione na ich nabycie czy wartość początkową i dokonane odpisy ...
Koniec roku to szczególnie gorący czas dla przedsiębiorców oraz księgowych. Eksperci z firmy inFakt przedstawiają praktyczny przewodnik po tematach, o których koniecznie w tym czasie należy pamiętać.
2024-05-16 12:20
2024-05-16 12:17