eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / FinanseJak rozliczyć dotację z urzędu pracy na założenie działalności gospodarczej?


2015-06-02 11:06 autor: muzel1

10 977 odsłon

Jak rozliczyć dotację z urzędu pracy na założenie działalności gospodarczej?

Witam,

dostałem dotację z urzędu pracy na podjęcie działalności gospodarczej i mam problem jak to rozliczyć. Kupiłem jedno urządzenie za ponad 3500 zł i będę je użytkował ponad 12 miesięcy. Tu nie ma problemu, jest to środek trwały i nie jest kosztem. Mam również 3 urządzenia o wartości między 1500 a 3500 zł, które również będę użytkował ponad 12 miesięcy.

Tu też nie powinno być wątpliwości, to są środki trwałe. Ale znalazłem w internecie kilka interpretacji urzędów skarbowych w identycznych sprawach i mówi się tam, że urządzenia z przedziału cenowego 1500-3500 można uznać jako koszt uzyskania przychodu. Dlatego moje wątpliwości.

Bardzo proszę o poradę, jak to rozliczyć. Czy potraktować te składniki jako środki trwałe i nie traktować jako koszty, czy potraktować jako wyposażenie, a może są to niskocenne środki trwałe, które mogą być kosztem?

Bardzo dziękuję za pomoc. Jestem na początku swojego mikro biznesu i nie stać mnie na wynajęcie księgowej.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2015-06-02 20:49 autor odpowiedzi: Renata Naworol CS i-BHP

    Przede wszystkim musi Pan wziąć pod uwagę, że wszystko, co kupił Pan z pieniędzy z dotacji nie wchodzi do ewidencji księgowej działalności. Zakłada Pan książkę wyposażenia i wpisuje wszystkie zakupione urządzenia, rzeczy, przedmioty. Powinny być one również oznaczone numerem z ewidencji. Faktury zakupu przechowuje Pan wraz z ewidencją. Wszystko co zostało zakupione z dotacji nie jest Pana kosztem uzyskania, nie amortyzuje Pan tych rzeczy. Ewidencję księgową rozpoczyna Pan od pierwszego zakupu z pieniędzy własnych. Po 12 miesiącach działalności i rozliczeniu z PUP zakupione urządzenia stają się Pana własnością.

    Oceń odpowiedź 5 1

    skomentuj | odpowiedz

  • 2015-06-03 06:18 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Czy aby na pewno? Dotacje to specyficzna forma dofinansowania działalności gospodarczej, zwłaszcza dotacja z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności.
    Tak jak Pan wskazał wcześniej, w przypadku zakupu z takiej dotacji środków trwałych, odpisy amortyzacyjne, które jak najbardziej trzeba naliczać, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu.
    W przypadku pozostałych wydatków nią sfinansowanych jednak ustawodawca takiego zastrzeżenia nie zawarł. Składniki majątku, których wartość początkowa nie przekracza 3 500 zł mogą, ale nie muszą zostać zaliczone do środków trwałych. Jeżeli takimi się staną - dokonane od ich wartości początkowej odpisy amortyzacyjne nie będą kosztem. Jeżeli jednak nie uznamy ich za środki trwałe, wydaje się że nie ma przeszkód, aby ich zakup do kosztów zaliczyć.
    Należy jednak pamiętać, że te składniki majątku (wyposażenie), których wartość początkowa mieści się w przedziale 1500 - 3500, a nieuznane za środki trwałe, winny się znaleźć w tzw. ewidencji wyposażenia.
    Szerzej można poczytać o powyższym zagadnieniu m.in. tutaj:
    http://www.podatki.egospodarka.pl/109329,Dotacja-z-Funduszu-Pracy-na-otwarcie-firmy-a-koszty-i-przychody,1,70,1.html
    http://www.podatki.egospodarka.pl/54382,Dotacja-z-PUP-na-wyposazenie-a-koszty-firmy,1,65,1.html

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 9

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • Jonek

    Dodano 2021-10-09 13:49 przez Jonek

    Koszty uzyskania przychodu a brak dochodu

    Witam, W grudniu 2021 otrzymam środki na działalność gospodarczą z PUP i w tym też miesiącu zakładam firmę i kupuję wyposażenie za przyznane środki. Zakładam, że do końca 2021 nie będę miał żadnych przychodów. Czy w takiej sytuacji będzie można zakwalifikować wydatki na zakupione wyposażenie w 2021 ...

  • konto usunięte

    Dodano 2013-06-27 09:07 przez konto usunięte

    Dotacja na założenie działalności gospodarczej

    Niedawno założyłem działalność gospodarczą (na KPiR) i dostałem dotację na zakup maszyny (wartość ok 19 tysięcy). Na szkolenu w PUP mi powiedzieli, że nie mogę tego wrzucić sobie w koszty. Pytanie: czy w takim razie maszynę mam w ogóle ujmować w ewidencji środków trwałych?

  • konto usunięte

    Dodano 2013-04-09 14:26 przez konto usunięte

    Czy rata zaciągniętego kredytu może być kosztem firmowym?

    Chodzi o kredyt na zakup sprzętów do firmy. Czy ratę kredytu mogę ująć w KPIR?

  • ada1234567

    Dodano 2020-11-19 18:50 przez ada1234567

    Rozliczenie dofinansowania na rozpoczęcie UP - sprzedaż sprzętu

    Witam. Prowadzę ryczałt 5,5% bez VAT. Koszty z dotacji po prostu są wpięte do segregatora - rozliczana jest co miesiąc sprzedaż. Sprzęt był wzięty na faktury imienne przed uzyskaniem dotacji. Teraz zbliża się 12 miesiąc jej prowadzenia. Czy po rozliczeniu dotacji i zerwaniu umowy z UP mogę ten sprzę...

  • pbanan

    Dodano 2016-06-15 09:56 przez pbanan

    Czy koszty dostawy można wrzucić w koszty uzyskania przychodu?

    Witam,Niedawno otrzymałem dofinansowanie z Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej. W biznesplanie uwzględniłem rzeczy, które zamierzam za tą dotację kupić. Rzeczy te będą kupowane jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej na faktury imienne. Ponieważ dofinansowanie jest nieopoda...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

W grudniu wielu przedsiębiorców zastanawia się jak jeszcze mogliby obniżyć należne za ten rok podatki. Jednym z rozwiązań są zakupy sprzętów na cele działalności gospodarczej. Eksperci z firmy inFakt podpowiadają, w jaki sposób ...

Dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgadza się na rozliczanie mieszkania w działalności gospodarczej bez wydzielania osobnego pomieszczenia na te cele. Dopuszcza też możliwość przeznaczenia do ...

Decydując się na założenie działalności, warto zastanowić się nad miejscem, w którym będzie znajdowała się siedziba firmy. Koszt wynajmu lub zakup lokalu przeznaczonego wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności często jest ...

W marcu 2017 r. fiskus wydał interpretację, w której nie zgodził się na rozliczanie w kosztach podatkowych części wydatków związanych z posiadanym mieszkaniem, gdy to było wykorzystywane w prowadzonej firmie, chyba że przedsiębiorca ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania