eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / FinanseBudowa swojego domu przez swoją firmę ?


2009-02-04 19:53 autor: konto usunięte

19 815 odsłon

Budowa swojego domu przez swoją firmę ?

Wiam

Mam nadzieje ,że ktś mi podpowie co i jak :) otóż:

-posiadam działalność gospodarczą od kilku lat.Obecnie zajmuja się wykonywaniem instalacji wodnych i c.o. w bdynkach.

-w przyszłym roku planuje budować dom dla swojej rodziny (czyli dla mnie)

-chciałbym rozszerzyć zakres mojej działalności do usług ogolnobudowlanych i sam(czyli moja firma) dla siebie wybudować dom.

-ktos zapyta dlaczego tak? ano dlatego ,że kupując materiały budowlane na firmę mogę uzyskać większe rabaty niż idąc i załatwiając to jako osoba prywatna .Pozatym jest możliwość wcześniejszego odzyskania różnicy w Vat (22% a 7%) czyli 60 dni a nie dobre pół roku albo i więcej rozliczjąc sie prywatnie no i można odzyskać tą rożnice na każdym materiale budowlanym więc w skali całej budowy jest duża osczędność.Pozatym większość prac mam zamiar i tak wykonywać osobiście chcąc zaoszczedzić kasy na wykonawcach.

-nie mam tylko pojęcia w jaki sposób to wszystko rozliczac? czy mogę sam sobie wstawiać faktury? jak to wyglada z pkt.widzenia prawa podatkowego? Wydaje mi się ,że nie ma zakazu budowy domu z wykrzystaniem własnej firmy :) Wyobrażam sobie tak ,że to by mogło wygladać tak:

-dostaje kredyt w banku na budowe domu(jak osoba prywatna)

-jako firma kupuje w hurtowniach mateiały potrzebne do budowy

-wykonuje np.piwnice wystawiam dla siebie fakture vat z 7% na wykonanie w/w piwnicy

-jako firma na koniec miesiąca rozliczam vat i pisze o zwrot różnicy vat

ale czy tak można?

zaznaczam że nie chodzi i tu o jakies mataczenie i robienie sobie kosztów na firme :)

podrawiam

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2009-02-09 16:26 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Moim zdaniem nie. Nie bardzo też widzę możliwości rozliczenia tego. Zarówno kupującym jak sprzedawcą będzie ta sama osoba.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-02-10 21:39 autor odpowiedzi: konto usunięte

    witam ponownie :) chyba sobie troszke sam odpowiem :)

    poszperałem sobie troche po necie i nie łatwo było ale znalazłem coś takiego :

    "Dokumentowanie robót budowlanych we własnym domu - 2006.04.11

    Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku, RO-XV/443/VAT-61, 62/203/BDŚ/06

    Jeżeli przedsiębiorca świadczący usługi budowlane wykona roboty remontowo-budowlane w domu mieszkalnym stanowiącym współwłasność jego i małżonki, to będzie to świadczenie usługi na cele osobiste, dla którego udokumentowania konieczne jest wystawienie faktury wewnętrznej ze stawką 7%, właściwą dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. "

    Więc o ile się przepisy nie zmieniły to jest taka możliwość dokładniej się dowiem w urządzie skarbowym.Niestety ustawa o Vat jest zawiła i samo wystawianie faktur wewnętrznych nie jest do końca jasne.Fakturmi wewnętrznymi można dokumentować także przekazanie towarów.

    A tak na własny chłopski rozum -byłoby bezsensem gdyby właściciel sklepu z materiałami budowlanymi biegał do Castoramy po gips ,gwoździe,cegły i takie tam... i analogicznie mając firme budowlaną i np.5 pracowników zlecać budowe swojego domu komuś obcemu ? bezsens jak dla mnie .

    a na koniec troche o fakturach wewnetrznych :

    Faktury wewnętrzne

    Faktury wewnętrzne to szczególne faktury wystawiane w ściśle określonych sytuacjach, których cechą charakterystyczną jest brak odbiorcy faktury. Podatnik zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej wystawia ją na swoje własne potrzeby, by udowodnić fakt naliczenia podatku VAT. W sferze tego podatku nie ma tu drugiej strony transakcji uprawnionej do odliczenia podatku, bądź zobowiązanej do jego zapłaty.

    Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535, z późn. zm.; dalej: VAT) faktury wewnętrzne wystawiane są w następujących sytuacjach:

    1. przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, na cele inne niż związane z prowadzoną przez niego firmą, a w szczególności w przypadku:

    a. przekazania lub zużycia towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

    b. wszelkich innych przekazań towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizn

    - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części (art. 7 ust. 2 VAT).

    2. nieodpłatnego świadczenia usług, niebędącego dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części (art. 8 ust. 2 VAT),

    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

    4. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca,

    5. importu usług,

    6. udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

    Zasady wystawiania faktur wewnętrznych są takie, jak w przypadku faktur zwykłych. W myśl § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798, z późn. zm.; dalej zwane Rozporządzeniem) przepisy dotyczące faktur stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, z zastrzeżeniem, że w przypadku:

    1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 VAT, gdy brak konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności,

    2. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta (§ 25 ust. 1 Rozporządzenia).

    Zgodnie z tym paragrafem do faktur wewnętrznych stosować należy odpowiednio przepisy dotyczące: elementów faktury (§ 9 Rozporządzenia), terminów wystawiania faktur (§ 13 i § 15), faktur zaliczkowych (§ 14), faktur korygujących (§ 16 i § 17), opakowań zwrotnych (§ 19), obowiązku przechowywania faktur (§ 23). Ponadto, za faktury wewnętrzne uznawane będą również dokumenty, o których mowa § 20 Rozporządzenia.

    Dodatkową cechą wyróżniającą faktury wewnętrzne jest dopuszczalność ich wystawiania w jednym egzemplarzu (§ 25 ust. 2 Rozporządzenia).

    Istotną kwestią jest także termin wystawiania faktur wewnętrznych. Przepis § 13 Rozporządzenia nakazuje, by fakturę taką wystawić „nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15”. Natomiast przepis art. 106 ust. 7 dopuszcza by podatnik wystawił jedną fakturę wewnętrzną dokumentującą wszystkie czynności dokonane w danym okresie rozliczeniowym.

    Drugi z omawianych przepisów ma rangę ustawową. Ponadto przepis § 13 ma co do faktur wewnętrznych tylko odpowiednie zastosowanie. W związku z tym, trzeba przyjąć, że obowiązek wystawienia faktury nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi nie dotyczy faktur wewnętrznych. Pojawi się tu jednak problem, czy podatnik może wystawić taką fakturę do siódmego dnia miesiąca następującego po zakończeniu okresu rozliczeniowego, czy też powinien ją wystawić do ostatniego dnia miesiąca (okresu rozliczeniowego), w którym dokonano czynności opodatkowanej. Zgodnie z tym, co napisał J. Boberski, że „podatnik, w przypadku, gdy dokona zidentyfikowania obowiązku podatkowego dla czynności które wymagają wystawienia faktury wewnętrznej może taką fakturę wystawić 7 dnia miesiąca następującego, po którym powstał obowiązek podatkowy”, należy się opowiedzieć za tym pierwszym stanowiskiem („Faktura wewnętrzna - termin wystawienia, moment powstania obowiązku podatkowego”, Monitor Podatkowy nr 9/2006).

    Stanowisko to potwierdza interpretacja przepisów podatkowych z dnia 8 września 2005 r. dokonana przez Dolnośląski Urząd Skarbowy (sygn. PP II 443/1/172/163/05), w myśl której „gdy Podatnik dokumentuje czynności dokonane w danym okresie jedną fakturą wewnętrzną, właściwym jest odpowiednie zastosowanie do faktur wewnętrznych przepisu zawartego w § 13 ust. 2 rozporządzenia, stanowiącego, iż fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży [...]. Przepis ten odnosi się wprawdzie do faktur dokumentujących sprzedaż o charakterze ciągłym, opierając się jednak na założeniu racjonalności ustawodawcy uznać należy, iż znajduje on zastosowanie także do faktur wewnętrznych dokumentujących wszystkie ww. czynności dokonane w danym okresie rozliczeniowym.”

    Odrębnym zagadnieniem jest również kwestia momentu powstania obowiązku podatkowego (który warunkuje okres rozliczeniowy za jaki może być wystawiona faktura wewnętrzna) oraz momentu terminu wystawienia faktury.

    Oczywiście, podatnik, jeśli chce, może wystawić fakturę wcześniej, jak i może wystawiać faktury wewnętrzne na poszczególne czynności.

    W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, termin wystawienia faktury wewnętrznej nie jest w żaden sposób warunkowany datą wystawienia faktury przez zagranicznego kontrahenta (postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego US we Wrocławiu z dn. 23.06.2005 r., sygn. PP II 443/1/119/108i/05). W przypadku tych czynności, faktura wewnętrzna będzie jedynym dokumentem potwierdzającym, dla celów podatku VAT, prawidłowe naliczenie podatku. Faktura od zagranicznego kontrahenta może co najwyżej zostać potraktowana jako załącznik do faktury wewnętrznej, dowód prawidłowego jej wystawienia (postanowienie Naczelnika Małopolskiego US w Krakowie z dn. 25.10.2005 r., sygn. DP3/443-57/05/KH/76962).

    Jeśli, w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów przekazaliśmy kontrahentowi zaliczkę, to stosownie do § 14 Rozporządzenia, zobowiązani jesteśmy do ujęcia zaliczki na fakturze wewnętrznej wystawionej za miesiąc, w którym ją wypłaciliśmy. Natomiast na podstawie otrzymanej od kontrahenta faktury końcowej, wystawiamy fakturę wewnętrzną, gdzie jako podstawę opodatkowania przyjmujemy kwotę wynikającą z faktury końcowej, pomniejszoną o wartość zapłaconej wcześniej zaliczki (postanowienie Naczelnika US w Płocku z dn. 14.09.2005 r., sygn. 1419/UPO-443-84/05/RS). Analogicznie trzeba postąpić w przypadku importu usług.

    Do faktur wewnętrznych możemy wystawić faktury korygujące, ale jedynie w sytuacjach określonych w § 16 i § 17 Rozporządzenia, „bez względu na to, czy dana okoliczność udokumentowana została wystawieniem faktury przez kontrahenta” (postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego US we Wrocławiu z dn. 23.06.2005 r., sygn. PP II 443/1/119/108i/05, częściowo nieaktualne).

    Źródło podatki.pl (M.G.)

    a jak dokładnie bede wiedział co i jak to postaram sie napisac :)

    pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-02-12 13:11 autor odpowiedzi: stiven23

    Materiały budowlane przeznaczone na potrzeby własne musisz wystornować (zapis czerwony lub z minusem w przypadku pkpir) w wartości albo będącej kosztem nabycia albo kosztem zakupu z zachowaniem stawki VAT zgodnej z zakupem.

    Kosztów pracy własnej nie możesz uwzględnić w tym przypadku w dokumencie stornującym.

    Korekty zapisów zakupu materiałowych (przekazanie materiałów na cele własne właściciela) dokonujesz w oparciu o wystawioną fakturę wewnętrzną, polecenie księgowania, dokument wewnętrzny.

    Pozdrawiam.

    Ps.

    Ciekawym rozwiązaniem w takim przypadku jest skorzystanie z pomocy zaprzyjaźnionej innej firmy budowlano-remontowej (chodzi o różnicę w PTU) głównie jeśli chodzi o zakupy materiałowe opodatkowane PTU w wysokości 22%.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-02-12 13:33 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Tak - dodatkowo pytanie co z kosztami pracowniczymi (jeżeli zatrudniamy pracowników) w czasie, gdy budują dom szefa - także nie powinny stanowić kosztów uzyskania przychodów.

    W podatku VAT natomiast powstaje niebezpieczeństwo, że trzeba będzie również na podstawie faktury wewnętrznej zwrócić ten podatek od materiałów budowlanych, który wcześniej odliczono.

    Ala ciekaw jestem stanowiska Pana urzędu skarbowego w tym przypadku.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 1 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-02-12 17:18 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Witam ponownie

    Dziękuje za opinie które umieściliściena forum.Niestety z braku czasu nie mam zbytnio czasu skontaktować się z urzędem skarbowy celem uzyskania dokładniejszej informacji.

    Nie rozumiem tego stwierdzenia :

    Ciekawym rozwiązaniem w takim przypadku jest skorzystanie z pomocy zaprzyjaźnionej innej firmy budowlano-remontowej (chodzi o różnicę w PTU) głównie jeśli chodzi o zakupy materiałowe opodatkowane PTU w wysokości 22%

    Prosze o dokladniejsze wyjasnienie

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-02-16 13:19 autor odpowiedzi: stiven23

    :)

    Napiszę inaczej.

    Ciekawym rozwiązaniem jest sprzedaż usługi budowlanej przez zaprzyjaźnioną firmę (wartość sprzedaży=cena zakupu mat.+ np 100,oo zł wykonawstwo) w stawce 7% PTU .

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-02-16 21:36 autor odpowiedzi: konto usunięte

    :) to rozumiem tylko z tego co wyczytałem (jak wyżej w poście) taką usługe mógłbym sobie sam wystawić bez zaprzyjaźnionej firmy :)

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-02-17 13:37 autor odpowiedzi: stiven23

    Mógłbyś lecz wtedy musiałbyś wystawić tzw fakturę wewnętrzną w której musiałbyś uwzględnić materiały przekazane na potrzeby własne właściciela w cenie zakupu według PTU tak jak dokonałeś zakupu itd.

    Inna sytuacja występuje przy osobie prawnej tam bez problemu możesz to zrobić gdyż nie wystawiasz faktury wewnętrznej lub podobnego dokumentu o tym samym przeznaczeniu lecz fakturę VAT, przy czym trzeba wtedy uważać na tzw ceny rynkowe jeśli sprzedaż jest dokonywana na wspólnika lub członka organów zarządczych osoby prawnej:)

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-04-21 14:06 autor odpowiedzi: Fala70

    Ciężko wyłapać sens, coś ciągle ucieka. Mógłbyś podać na przykładzie 1000,00 netto za zakupy na potrzeby własne. Z usługi firmy rezygnuję po wykonaniu części zamówienia (o wartości 100 zł) :):)

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-04-23 11:49 autor odpowiedzi: stiven23

    Niestety tu nie mogę zrobić wyliczenia z rzeczowymi wyjaśnieniami (bez nich wyliczenie miałoby taką samą wartość jakby go nie było) ze względów jak myślę oczywistych. Jednakże jego zrobienie nie powinno nikomu sprawić trudności jeśli zrobi je dokładnie i krok po kroku.

    Pozdrawiam:)

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2009-04-24 09:03 autor odpowiedzi: Fala70

    :) ok już w porzadku

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania