Prowadzę indywidualny gabinet lekarski. Kupiłam aparat USG typ HV NOBLUS. Na ten cel wzięłam kredyt bankowy, który spłacam (część kapitałowa 1878,66 odsetki = 1014,69 ).
Prowadzę Księgę Przychodów i Rozchodów. Jak obliczyć amortyzację?
Aparat kosztował 147 000,00 zł. Co miesiąc płacę odsetki od umowy pożyczki - 1014,69. Jestem zainteresowana amortyzacją przyspieszoną. Nie zostały poniesione żadne koszty kredytu.
2014-11-18 14:53 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
ozon5 skomentował/a odpowiedź 2014-11-18 19:35
Aparat kosztował 147 000,00 zł. Co miesiąc płacę odsetki od umowy pożyczki - 1014,69. Jestem zainteresowana amortyzacją przyspieszoną. Nie zostały poniesione żadne koszty kredytu.
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
2014-11-20 15:46 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Żadnej prowizji od pożyczki nie naliczono?
KŚT 802 - Wyposażenie, aparaty i sprzęt medyczny – tutaj bym to zakwalifikował. Stawka amortyzacji z Wykazu Rocznych stawek amortyzacyjnych: 20%. Amortyzacja liniowa zatem będzie trwać 5 lat
Możliwa jest amortyzacja degresywna przy zastosowaniu współczynnika 2.
Co do samego liczenia odpisów amortyzacyjnych wybraną metodą – odsyłam do naszego kalkulatora: http://www.podatki.egospodarka.pl/kalkulator/amortyzacja-srodkow-trwalych
Naliczone odsetki od pożyczki do dnia przekazania aparatu do użytkowania (czyli w uproszczeniu do dnia wpisania go do ewidencji środków trwałych), zwiększają jego wartość początkową, od której są naliczane odpisy amortyzacyjne. Doliczyć też należy ewentualne koszty transportu czy montażu/podłączenia. Generalnie do wartości początkowej zaliczamy wszystkie koszty, które zostały na ten składnik majątku poniesione do dnia przekazania go do używania.
Zakładając że powyższych nie ma, wartość początkowa wyniesie 147 000 zł – i od tej kwoty należy naliczać odpisy amortyzacyjne. Zakładam że te 147 000 zł to kwota brutto, przy czym z uwagi na rodzaj świadczonych usług (medycznych) prawo do odliczenia VATu nie przysługuje.
Jeżeli jest Pani małym podatnikiem bądź podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej, można w stosunku do tego aparatu skorzystać z tzw. amortyzacji jednorazowej. Szczegóły na ten temat znajdzie Pani w naszym serwisie podatkowym.
Ważne zastrzeżenie!
Zakładam że jest to zwykła pożyczka z banku, a nie coś w rodzaju kredytu kupieckiego od sprzedawcy (czyli otrzymał on pełną zapłatę za towar). W tym ostatnim przypadku bowiem trzeba pamiętać o tzw. korektę kosztów o zobowiązania nieuregulowane, która odnosi się także do odpisów amortyzacyjnych.
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
Dodano 2014-05-01 23:29 przez konto usunięte
Mam kolejne pytanie, być może teraz uda się uzyskać odpowiedź:
Jutro zamierzam zakupić m.in.
laptopa
monitor
klawiaturę i mysz
drukarkę
i 5 programów
Żaden element nie kosztuje więcej niż 3499 zł. Czy w takim przypadku nie będę musiał wpisywać środków trwałych, a tym samym będę mógł wszystko wrzucić...
Dodano 2013-10-14 09:38 przez kar
Witam,
proszę o pomoc w sprawie: prowadzę działalność na PKPiR 18% 10.2013 zakupiłam ciągnik-kśt 746 rolny za kwotę 18 tys. zł br.. Umowę kupna-sprzedaży, wiadomo wrzucam tylko w koszty.
Pytanie: czy mogę zamortyzować ciągnik jednorazowo? Czy ma to trwać 7 lat (14% amortyzacji ciągnika)? Czy też opc...
Dodano 2017-07-01 21:12 przez sukurs
Co jeśli przy kupnie komputera do działalności gospodarczej, wszystkie przelewy robił mój partner (ze swojego konta), który zna się na sprzęcie (a ja nie), i na moją prośbę składał mi optymalne części, a ja później oddałam mu gotówkę?Czy mogę zaksięgować fakturę w PKPiR lub ewidencji środków trwałyc...
Dodano 2016-02-17 11:29 przez sylwek
Zakupiłem grunt pod działalność gospodarczą. W dużej części posiłkowałem się kredytem. Moja wpłata własna wynosiła 34000 zł plus opl prowizji. Mam pytanie, jak zaksięgować to w księdze PKPiR? Czy w koszty firmy oprócz odsetek od kredytu i opłaty prowizji zalicza się też wpłatę własną tzn. te 34000 ...
Dodano 2014-04-29 18:53 przez konto usunięte
Witam,
bardzo proszę o odpowiedź na moje pytanie: być może banalne, ale budzące moje wątpliwości.
Jako osoba bezrobotna otrzymałam dotację z Urzędu Pracy na działalność gospodarczą tj. otwarcie sklepu ubuwniczego, którego zamierzam powiększać o dodatkową działalność gospodarczą. Jestem zwolniona z ...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Działalność sezonowa to specyficzna forma przedsiębiorczości, która prowadzona jest przez ograniczony czas w roku, np. przez wakacje czy ferie zimowe. Sezonowi przedsiębiorcy dostosowują się do preferencji i zachowań klientów ...
Prowadzenie własnej firmy rodzi obowiązki podatkowe, ale również zobowiązania w zakresie ubezpieczeń społecznych. Każdy przedsiębiorca musi bowiem terminowo odprowadzać składki do ZUS. Unikanie lub zaniedbywanie tego obowiązku oznacza ...
Gdy w kalendarzu wrzesień, a czas letnich urlopów już powoli za nami, druga połowa roku w firmie nabiera tempa. Warto usystematyzować, jakie obowiązki stoją przed przedsiębiorcą i o czym należy pamiętać.
Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców, obok podsumowania realizacji planów, czas dopełnienia obowiązków, które wynikają z przepisów prawa. Warto jak najszybciej sprawdzić, jakie powinności i do kiedy musimy wypełnić.
2024-05-16 12:20
2024-05-16 12:17