eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / FinanseJak obliczyć amortyzację?


2014-11-17 18:24 autor: ozon5

14 031 odsłon

Jak obliczyć amortyzację?

Prowadzę indywidualny gabinet lekarski. Kupiłam aparat USG typ HV NOBLUS. Na ten cel wzięłam kredyt bankowy, który spłacam (część kapitałowa 1878,66 odsetki = 1014,69 ).

Prowadzę Księgę Przychodów i Rozchodów. Jak obliczyć amortyzację?

Pytanie zaktualizowano 2014-11-18 19:37

Aparat kosztował 147 000,00 zł. Co miesiąc płacę odsetki od umowy pożyczki - 1014,69. Jestem zainteresowana amortyzacją przyspieszoną. Nie zostały poniesione żadne koszty kredytu.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2014-11-18 14:53 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Aby obliczyć amortyzację potrzebujemy: wartość początkową, metodę  oraz stawkę amortyzacji. Z podanych informacji możemy pokusić się jedynie co do określenia właściwego symbolu KŚT składnika majątku, co jednka nie oznacza jeszcze konkretnej stawki jak też metody amortyzacji. Pytanie, ile ten aparat kosztował, czy jest Pani zainteresowana amortyzacją jednorazową, przyspieszoną? Czy przed fizycznym oddaniem do użytku poniesione zostały jakieś koszty kredytu związanego z tym zakupem?

    ozon5 skomentował/a odpowiedź 2014-11-18 19:35

    Aparat kosztował 147 000,00 zł. Co miesiąc płacę odsetki od umowy pożyczki - 1014,69. Jestem zainteresowana amortyzacją przyspieszoną. Nie zostały poniesione żadne koszty kredytu.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 1 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-11-20 15:46 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Żadnej prowizji od pożyczki nie naliczono?

     

    KŚT 802 - Wyposażenie, aparaty i sprzęt medyczny – tutaj bym to zakwalifikował. Stawka amortyzacji z Wykazu Rocznych stawek amortyzacyjnych: 20%. Amortyzacja liniowa zatem będzie trwać 5 lat

    Możliwa jest amortyzacja degresywna przy zastosowaniu współczynnika 2.

    Co do samego liczenia odpisów amortyzacyjnych wybraną metodą – odsyłam do naszego kalkulatora: http://www.podatki.egospodarka.pl/kalkulator/amortyzacja-srodkow-trwalych

     

    Naliczone odsetki od pożyczki do dnia przekazania aparatu do użytkowania (czyli w uproszczeniu do dnia wpisania go do ewidencji środków trwałych), zwiększają jego wartość początkową, od której są naliczane odpisy amortyzacyjne. Doliczyć też należy ewentualne koszty transportu czy montażu/podłączenia. Generalnie do wartości początkowej zaliczamy wszystkie koszty, które zostały na ten składnik majątku poniesione do dnia przekazania go do używania.

     

    Zakładając że powyższych nie ma, wartość początkowa wyniesie 147 000 zł – i od tej kwoty należy naliczać odpisy amortyzacyjne. Zakładam że te 147 000 zł to kwota brutto, przy czym z uwagi na rodzaj świadczonych usług (medycznych) prawo do odliczenia VATu nie przysługuje.

     

    Jeżeli jest Pani małym podatnikiem bądź podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej, można w stosunku do tego aparatu skorzystać z tzw. amortyzacji jednorazowej. Szczegóły na ten temat znajdzie Pani w naszym serwisie podatkowym.

     

    Ważne zastrzeżenie!

    Zakładam że jest to zwykła pożyczka z banku, a nie coś w rodzaju kredytu kupieckiego od sprzedawcy (czyli otrzymał on pełną zapłatę za towar). W tym ostatnim przypadku bowiem trzeba pamiętać o tzw. korektę kosztów o zobowiązania nieuregulowane, która odnosi się także do odpisów amortyzacyjnych.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • konto usunięte

    Dodano 2014-05-01 23:29 przez konto usunięte

    Zakup komputera i oprogramowania a środek trwały i amortyzacja

    Mam kolejne pytanie, być może teraz uda się uzyskać odpowiedź:
    Jutro zamierzam zakupić m.in.
    laptopa
    monitor
    klawiaturę i mysz
    drukarkę
    i 5 programów
    Żaden element nie kosztuje więcej niż 3499 zł. Czy w takim przypadku nie będę musiał wpisywać środków trwałych, a tym samym będę mógł wszystko wrzucić...

  • kar

    Dodano 2013-10-14 09:38 przez kar

    Amortyzacja ciągnika

    Witam,
    proszę o pomoc w sprawie: prowadzę działalność na PKPiR 18% 10.2013 zakupiłam ciągnik-kśt 746 rolny za kwotę 18 tys. zł br.. Umowę kupna-sprzedaży, wiadomo wrzucam tylko w koszty.
    Pytanie: czy mogę zamortyzować ciągnik jednorazowo? Czy ma to trwać 7 lat (14% amortyzacji ciągnika)? Czy też opc...

  • sukurs

    Dodano 2017-07-01 21:12 przez sukurs

    Zakup komputera za pośrednictwem specjalisty

    Co jeśli przy kupnie komputera do działalności gospodarczej, wszystkie przelewy robił mój partner (ze swojego konta), który zna się na sprzęcie (a ja nie), i na moją prośbę składał mi optymalne części, a ja później oddałam mu gotówkę?Czy mogę zaksięgować fakturę w PKPiR lub ewidencji środków trwałyc...

  • sylwek

    Dodano 2016-02-17 11:29 przez sylwek

    Zakup gruntów pod działalność gospodarczą

    Zakupiłem grunt pod działalność gospodarczą. W dużej części  posiłkowałem się kredytem. Moja wpłata własna wynosiła 34000 zł plus opl prowizji. Mam pytanie, jak zaksięgować to w księdze PKPiR? Czy w koszty firmy oprócz odsetek od kredytu i opłaty prowizji zalicza się też wpłatę własną tzn. te 34000 ...

  • konto usunięte

    Dodano 2014-04-29 18:53 przez konto usunięte

    Czy dotacje z Urzędu Pracy przeznaczone na zakup wyposażenia mogę zaliczyć do kosztów?

    Witam,
    bardzo proszę o odpowiedź na moje pytanie: być może banalne, ale budzące moje wątpliwości.
    Jako osoba bezrobotna otrzymałam dotację z Urzędu Pracy na działalność gospodarczą tj. otwarcie sklepu ubuwniczego, którego zamierzam powiększać o dodatkową działalność gospodarczą. Jestem zwolniona z ...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Działalność sezonowa to specyficzna forma przedsiębiorczości, która prowadzona jest przez ograniczony czas w roku, np. przez wakacje czy ferie zimowe. Sezonowi przedsiębiorcy dostosowują się do preferencji i zachowań klientów ...

Prowadzenie własnej firmy rodzi obowiązki podatkowe, ale również zobowiązania w zakresie ubezpieczeń społecznych. Każdy przedsiębiorca musi bowiem terminowo odprowadzać składki do ZUS. Unikanie lub zaniedbywanie tego obowiązku oznacza ...

Gdy w kalendarzu wrzesień, a czas letnich urlopów już powoli za nami, druga połowa roku w firmie nabiera tempa. Warto usystematyzować, jakie obowiązki stoją przed przedsiębiorcą i o czym należy pamiętać.

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców, obok podsumowania realizacji planów, czas dopełnienia obowiązków, które wynikają z przepisów prawa. Warto jak najszybciej sprawdzić, jakie powinności i do kiedy musimy wypełnić.

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania