eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / FinanseWpisanie samochodu i laptopa do środków trwałych firmy


2014-06-22 14:58 autor: hondaa121

6 299 odsłon

Wpisanie samochodu i laptopa do środków trwałych firmy

Witam!

Jak należy rozpatrywać laptopa o wartości 2000 zł oraz samochód osobowy o wartości 2900 zł, kiedy chcę rzeczy te przyjąć w użytkowanie w swojej działalności? Tak samochód, jak i laptop są moją własnością.

Za poradą znajomego księgowego wrzuciłam tak jedno, jak i drugie w koszty, w całości. Nie amortyzuję niczego procentowo - po prostu kwoty 2000 zł i 2900 zł wylądowały w PKPiR w miesiącach, w których przejęłam je w użytkowanie. Czy mogłam tak zrobić?

Czy to środki trwałe czy wyposażenie?

Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź!

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2014-06-23 06:14 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Przede wszystkim proszę odpowiedzieć na pytanie, czy podane wartości to cena zakupu, czy ich obecna wartość?

    Jeżeli faktycznie w tej kwocie określimy wartości początkowe, to wskazane składniki majątku za środki trwałe uznane być nie muszą - nie przekraczają bowiem kwoty 3 500 zł (ale trzeba by je wpisać do ewidencji wyposażenia). Niemniej samochód dla bezpieczeństwa lepiej uznać za środek trwały i zamortyzować jednorazowo.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-06-23 08:59 autor odpowiedzi: hondaa121

    Podane wartości to wartości rynkowe w momencie przejęcia w użytowanie.  Mogę oba sprzęty potraktowac jako niskocenne środki trwałe? Czytałam, że wówczas nie potrzeba by znalazły się w ewidencji i można je w całości wrzucić w koszty.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-06-23 22:24 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Jeżeli wartość początkowa przekracza 1 500 zł, i nie uznajemy danego składnika majątku za środek trwały, to należy go ująć w ewidencji wyposażenia.

    Czy istnieją dowody zakupu wskazanych składników majątku (faktura, umowa kupna sprzedaży)?

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-06-24 09:11 autor odpowiedzi: hondaa121

    Wartość początkowa to w moim przypadku wartość rynkowa w dniu przyjęcia w użytkowanie prawda?

    Tak, posiadam rachunek za zakup samochodu i fakturę za laptopa. Laptop kosztował pierwotnie 2500zł a samochód 4000zł. Ale ja wpisałam w koszty wartość rynkową w dnia przyjęcia w użytkowanie.

    Czy wpisując te "rzeczy" w koszty powinnam zapłacić od nich VAT? Ująć w ewidencji VAT?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-06-25 05:15 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    W VAT powyższych składników majątku nie wykazujemy. Niemniej jeżeli znana jest cena zakupu (a w tym przypadku jest ona znana - posiada Pani umowę i fakturę zakupu), należy określić wartość początkową danego składnika majątku w cenie nabycia (czyli historycznej), nie bieżącej rynkowej. Wartość rynkową stosujemy jedynie wówczas, gdy określenie wartości rzeczywistej nie jest możliwe. Oznacza to, że samochód automatycznie staje się środkiem trwałym (przekracza 3 500 zł) i nie jest możliwe jego jednorazowe odniesienie w ciężar kosztów. Trzeba będzie go amortyzować w czasie.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-06-25 07:48 autor odpowiedzi: hondaa121

    A jeżeli wartość z dnia zakupu nie byłaby znana, wówczas mogę jednorazowo wrzucić w koszty całość? Czy nie posiadanie dowodów zakupu nie jest problemem dla US?

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • konto usunięte

    Dodano 2014-09-22 09:53 przez konto usunięte

    Komputer o niskiej wartości

    Mam pytanie: zakupiłam komputer o wartości 1400 zł netto. Jak powinnam go ująć w KPiR - jako wyposażenie czy środek trwały?

  • Bożena34

    Dodano 2016-05-09 22:09 przez Bożena34

    Wpisy w PKPiR a dotacja z UP

    Otrzymałam dotację z UP, część zakupów urządzeń dokonałam przed otwarciem działalności na fakturę VAT imienną między innymi: maszyna do szycia 3000 maszyna do szycia 4000 komputer 2800 aparat 2400  Co powinnam wprowadzić jako środki trwałe, a co w PKPiR jako koszty? Rozumiem, że środki trwałe amor...

  • konto usunięte

    Dodano 2014-05-01 23:29 przez konto usunięte

    Zakup komputera i oprogramowania a środek trwały i amortyzacja

    Mam kolejne pytanie, być może teraz uda się uzyskać odpowiedź:
    Jutro zamierzam zakupić m.in.
    laptopa
    monitor
    klawiaturę i mysz
    drukarkę
    i 5 programów
    Żaden element nie kosztuje więcej niż 3499 zł. Czy w takim przypadku nie będę musiał wpisywać środków trwałych, a tym samym będę mógł wszystko wrzucić...

  • konto usunięte

    Dodano 2014-02-11 10:11 przez konto usunięte

    Faktura za zakup środka trwałego a zapisy w KPiR

    Czy w KPiR wpisuje się faktury za zakup środka trwałego w rubryce wydatki, czy w osobnym dokumencie wykaz środków trwałych, a do książki dowodem wewnętrznym kwotę amortyzacji?
    I jeszcze jeden dylemat: środek trwały aparat fotograficzny na wartość 6000 zł zakupiłam w styczniu a akumulatorek do niego ...

  • bitek

    Dodano 2014-11-08 17:09 przez bitek

    Zakup programów komputerowych a ewidencja

    Witam,zakupiłem licencję na dwa programy komputerowe do projektowania i wizualizacji, są one dostarczone na płytach. Pierwszy program kosztuje 11000 zł netto i jest to licencja na zawsze, drugi zaś 1400 netto i jest to licencja na rok. Oba programy wyszczególnione są osobno na jednej fakturze. 1. Cz...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Z początkiem 2020 r. został zniesiony obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy brak tego obowiązku wpływa na sposób ujmowania dokonanych zakupów ...

Z początkiem 2020 r. możesz zaprzestać prowadzenia ewidencji wyposażenia. Nie oznacza to jednak, że tę dodatkową dokumentację z lat wcześniejszych można zniszczyć.

Budynki czy budowle, gdy te są nowe, amortyzuje się bardzo długo. Co innego nieruchomości tzw. używane czy też inwestycje w obcych środkach trwałych. Niestety podatnik nie ma tutaj dowolności w zakresie klasyfikacji. Musi też pamiętać ...

Przedsiębiorca który bezinteresownie (nieodpłatnie) udostępnia swoje firmowe składniki majątku zewnętrznym podmiotom, musi z tego tytułu zapłacić ... podatki. W przypadku VAT czynność taką traktuje się jak świadczenie usługi, zaś w ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania