eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaKsięgowość / FinanseZakup komputera i oprogramowania a środek trwały i amortyzacja


2014-05-01 23:29 autor: konto usunięte

23 186 odsłon

Zakup komputera i oprogramowania a środek trwały i amortyzacja

Mam kolejne pytanie, być może teraz uda się uzyskać odpowiedź:

Jutro zamierzam zakupić m.in.

  • laptopa
  • monitor
  • klawiaturę i mysz
  • drukarkę
  • i 5 programów

Żaden element nie kosztuje więcej niż 3499 zł. Czy w takim przypadku nie będę musiał wpisywać środków trwałych, a tym samym będę mógł wszystko wrzucić w koszty jednorazowo, bez konieczności prowadzenia amortyzacji?

Dodam, że jestem na zasadach ogólnych KPiR.

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2014-05-06 10:39 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Programy to co do zasady wartości niematerialne i prawne, przy czym i tu jest owy limit 3,5 tys. zł. Trzeba jednak pamiętać, że system operacyjny zalicza się do komputera.
    Co do pozostałych pozycji. Pojawia się tzw. kompletność i zdatność środka trwałego do używania. Środkiem trwałym jest jest dana rzecz z urządzeniami peryferyjnymi niezbędnymi do funkcjowania.

    I teraz odwieczny problem - co z monitorem? Sam w sobie nic nie robi - dopiero w połączeniu z komputerem spełnia swoją funkcję (tworząc zestaw komputerowy). To samo powstaje przy klawiaturze czy myszy (tworzą one zestaw komputerowy w połączeniu z monitorem i jednostką centralną). Drukarka, jeżeli ma dodatkowo funkcję ksero, stanowi odrębny środek trwały.

    Przedstawiam jedynie wątpliwości, które mogą powstać przy ewentualnej kontroli, zwłaszcza gdy mamy tylko jeden zestaw komputerowy.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 1 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-05-06 10:45 autor odpowiedzi: konto usunięte

    No dobrze, ale co w przypadku gdy komputer mamy przykładowo drugi - przecież system jest kompatybilny z komputerem ok, ale jeśli jest wgrany bezpośrednio do niego, co w wypadku kiedy mamy wszystko na osobnych płytach?

    Przecież każdy system mogę uruchomić na dowolnym innym komputerze i nie jest mi do tego potrzebny komputer który zakupiłem akurat w tym momencie. Czytałem juz milion interpretacji i każda jest inna. Więc inaczej.

    ostatecznie zakupiłem wszystko na dwóch fakturach programy osobono i sprzęt osobno mogę to wrzucić na raz jako koszt bez środków trwałych. Co do monitora jeszcze jest to monitor dodatkowy, nie muszę go łączyć z komputerem bo to laptop i działą sam, mogę go podłączyć chociażby do telefony komórkowego - na upartego się da.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-05-11 21:15 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Z monitorem - można by przyjąć powyższe wyjaśnienie. Co do systemu operacyjnego - niestety - dobijamy każdorazowo do sprzętu komputerowego i sprawdzamy czy łącznie nie jest środkiem trwałym - nawet jeżeli jest oddzielna faktura zakupu. Wynika to po prostu z definicji środka trwałego. Ma on być komplenty i zdatny do użytku. Bez systemu operacyjnego w zasadzie na komputerze nic się nie zrobi. Zarówno w prawie bilansowym i podatkowym w związku z tym przyjęło się, że sam system operacyjny zawsze przyporządkowujemy jako jeden składnik majątku ze komputerem, programy użytkowe już nie.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 3 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-05-12 09:03 autor odpowiedzi: konto usunięte

    No dobrze, a jeśli dysponuje drugim komputerem i rozdysponuje to tak, że system operacyjny był do tego drugiego, który na fv nie jest, czy w takim wypadku można to rozdzielić i wpisać tylko komputer w ewidencji wyposażenia. 

    Ponadto tak naprawdę rozumiem, że cała sprawa zależy tylko i wyłącznie od interpretacji Pana urzędnika?

    W każdym razie dziękuje za objaśnienie.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-05-12 10:34 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Nie do końca od interpretacji pana urzędnika. Proszę bowiem sobie zadać pytanie, co Pan może zrobić z komputerem bez systemu operacyjnego. Czy będzie on spełniał swoje funkcje? Trudno to obronić, gdyż bez tego systemu jest to w zasadzie bezużyteczne urządzenie elektroniczne.

    Także jeżeli zakupiony laptop nie ma w pakiecie systemu operacyjnego i ten trzeba zakupić osobno, i tak winien on zwiększyć wartość laptopa.

    Co się zaś tyczy samych kosztów, pytanie, czy w Pana przypadku nawet gdy mamy do czynienia ze środkiem trwałym o wartości przekraczającej 3 500 zł nie można skorzystać z tzw. amortyzacji jednorazowej (komputery jak najbardziej tak można amortyzować) przewidzianej dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczą czy też tzw. małych podatników.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • montekstrojny

    Dodano 2016-12-19 12:44 przez montekstrojny

    Księgowość w firmie

    Witam,w listopadzie rozpoczęłam prowadzenie działalności gospodarczej. Forma opodatkowania - zasady ogólne, KPiR, jestem VAT-owcem (skala podatkowa). W lutym otwieram kawiarnię i dopiero wtedy zacznę zarabiać, a do tego czasu będę jedynie ponosiła koszty. Jako, że jest to pierwsza prowadzona przeze ...

  • Iwak

    Dodano 2013-07-07 11:41 przez Iwak

    Jak prawidłowo ująć w KPiR wydatki sfinansowane z dotacji na rozpoczęcie działalności z PUP?

    Witam,
    W br otrzymałam dotację z PUP na rozpoczęcie działalności gospodarczej (skup złomu). Jak prawidłowo wpisać w PKPiR wydatki sfinansowane z PUP? Czy mogę zaliczyć bezpośrednio w koszty podatkowe jako wyposażenie powyżej 1500 zł? Użytkowanie będzie na pewno powyżej 1 roku.Zakupy:1) waga platform...

  • Majchrzak

    Dodano 2013-07-03 16:16 przez Majchrzak

    Zakupy na firmę a księgowanie zakupu

    Witam,
    Mam taki problem. Zakupiłam na firmę sprzęt do zaciskania rur hydraulicznych na kwotę 3134,45 zł brutto i nie wiem czy mam jednorazowo wrzucić to w koszty czy zamortyzować i na jaki procent?
    Bardzo proszę o pomoc.

  • barbara531203

    Dodano 2014-02-22 14:03 przez barbara531203

    Dotyczy amortyzacji lokalu

    Mam w budowie lokale na wynajem w ramach działalności gospodarczej. Kiedy mogę wpisać w środki trwałe i amortyzować? Czy wyposażenie, kupno mebli sanitariów, itp. mogę wrzucić w koszty przed wpisaniem w środki trwałe? Jak wycenić wartość lokali? Czy amortyzować mogę dopiero, gdy będą najemcy?

  • dadzik

    Dodano 2013-10-15 16:23 przez dadzik

    Prowadzenie KPiR a dotacja

    Dzień dobry,
    otworzyłam DG z dotacji z PUP. Nie jestem VAT-owcem i rozliczam się na zasadach ogólnych. Chciałam zapytać, czy zakupy z dotacji powinnam wpisać w KUP? Gdzie wpisać wyposażenie, które nie przekracza 3500 zł netto, a gdzie uwzględnić wyposażenie poniżej 1500 zł? Czy nie będąc VAT-owcem m...

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

W określonych sytuacjach zakup mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności. Kosztem w takim przypadku są oczywiście odpisy amortyzacyjne od jego wartości początkowej. Podatnicy próbują jednakże ...

Lokal mieszkalny używany przez poprzedniego właściciela przez okres dłuższy niż 60 miesięcy, można amortyzować indywidualną stawką amortyzacji. Jej wysokość ustala podatnik pamiętając jednocześnie, że okres amortyzacji nie może ...

Przedmiotem działalności gospodarczej może być wynajem nieruchomości. W takim przypadku wynajem będzie stanowił źródło przychodów. W związku z wynajmem przedsiębiorca ponosi także koszty, takie jak na przykład amortyzacja lokalu ...

Indywidualna stawka amortyzacji ma zastosowanie m.in. do nabytych używanych środków trwałych. Nabyciem natomiast nie jest budowa, czyli wytworzenie takiego środka trwałego (w postaci chociażby budynku). Stąd do wytworzonych środków ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Księgowość / Finanse

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania