2014-02-11 10:11 autor: konto usunięte
30 941 odsłon
Czy w KPiR wpisuje się faktury za zakup środka trwałego w rubryce wydatki, czy w osobnym dokumencie wykaz środków trwałych, a do książki dowodem wewnętrznym kwotę amortyzacji?
I jeszcze jeden dylemat: środek trwały aparat fotograficzny na wartość 6000 zł zakupiłam w styczniu a akumulatorek do niego w lutym, czy zbić to do kupy?
Proszę o pomoc.
2014-02-12 09:16 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Aparat może działać na baterie? :)
Zakupu środka trwałego nie ujmuje się w KPiR. W niej wpisuje się naliczane odpisy amortyzacyjne od posiadanych środków trwałych. Czyli środek trwały ujmujemy w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, naliczamy od niego odpis amortyzacyjny i ten odpis znajdzie się w księdze. Rozumiem że zamierza Pani w stosunku do aparatu skorzystać z tzw. amortyzacji jednorazowej. W takim przypadku stosownego odpisu można dokonać już w miesiącu oddania środka trwałego do używania (czyli tutaj w styczniu, o ile wtedy to był zdatny i kompletny do użytku, czyli można już nim było robić zdjęcia - takie odniesienie do akumulatorów). Gdyby została wybrana "zwykła" amortyzacja, pierwszy odpis amortyzacyjny mógłby zostać dokonany dopiero za miesiąc luty.
Z tym akumulatorkiem - tak jak wyżej, jest to jakiś specjalny akumluator przewidziany dla tego typu aparatu i bez niego nie można aparatu w ogóle używać, czy też aparat działa na zwykłe baterie? Może to mieć istotne znaczenie także w zakresie zaliczenia aparatu do środków trwałych, bo jeżeli bez tego akumulatora nie ma szans na to, by aparat działał, środkiem trwałym stanie się on dopiero w luty (jako zdatny i kompletny do użytku).
Piownia4101 skomentował/a odpowiedź 2016-07-05 19:30
Dzień dobry, A w jaki sposób opisać odpis amortyzacyjny w KPiR? Mam tutaj na myśli: podanie daty zdarzenia gospodarczego? Numeru dowodu księgowego? Czytałam, że posługiwanie się dowodem wewnętrznym nie jest właściwe. Proszę o pomoc. Z góry dziękuję. Pozdrawiam, Monika
Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.
Dodano 2013-11-03 15:26 przez basia333b
Witam,
posiadam samochód na firmę i w chwili obecnej jest on amortyzowany. Założyłam istalację gazową i mam pytanie: czy fakturę VAT za montaż instalacji mogę w całości ująć w koszty KPiR oraz do rejestru VAT, czy muszę doliczyć do wartości samochodu (środka trwałego)?
Dodano 2017-09-08 21:10 przez anetasz
Mam pewien problem, otóż w lipcu zakupiliśmy środki trwałe, faktura VAT zaksięgowana na konto, nie kosztowe 300 (inwestycje), VAT odliczony w lipcu, amortyzacja naliczona od sierpnia, natomiast dziś zauważyłam, że po wystawieniu OT nie przeksięgowałam środków trwałych na konto 010... Czy ma to duże ...
Dodano 2014-11-08 17:09 przez bitek
Witam,zakupiłem licencję na dwa programy komputerowe do projektowania i wizualizacji, są one dostarczone na płytach. Pierwszy program kosztuje 11000 zł netto i jest to licencja na zawsze, drugi zaś 1400 netto i jest to licencja na rok. Oba programy wyszczególnione są osobno na jednej fakturze. 1. Cz...
Dodano 2014-06-22 14:58 przez hondaa121
Witam!
Jak należy rozpatrywać laptopa o wartości 2000 zł oraz samochód osobowy o wartości 2900 zł, kiedy chcę rzeczy te przyjąć w użytkowanie w swojej działalności? Tak samochód, jak i laptop są moją własnością.
Za poradą znajomego księgowego wrzuciłam tak jedno, jak i drugie w koszty, w całości. Ni...
Dodano 2014-06-11 22:06 przez NataliaMatysek88
1. Do jakiej grupy środków trwałych zaliczyć automat vendingowy o wartości netto 5900?
2. Osoba prowadząca działalność gospodarczą, której działalność opiera się na sprzedaży towarów (batony, napoje) w automatach vendingowych.
Podmiot jest podatnikiem zwolnionym z VAT. Czy do KPiR należy wpisywać dz...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Na pierwszy rzut okaz rozliczenie usługi faktoringu może wydawać się banalnie proste. Fakturę od firmy faktoringowej wrzucamy w koszty i po sprawie. W rzeczywistości sprawa jest bardziej skomplikowana, a jej rozwiązanie zależy w ...
Koszty podatkowe ujmuje się na podstawie dowodów potwierdzających ich poniesienie. Tymi są m.in. faktury wystawione przez dostawców i towarów i usług. Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca dysponuje jedynie duplikatem takiego dokumentu? Kiedy go ...
Porządkując samochód czy biuro, niejednokrotnie zdarza się przedsiębiorcom odnaleźć faktury kosztowe sprzed kilku miesięcy. Powstaje wówczas pytanie - czy można je jeszcze zaksięgować? Szkoda tracić szansę na obniżenie podatku ...
Zdarzenia gospodarcze w ewidencjach księgowych ujmujemy na podstawie dowodów księgowych. Tymi w przeważającej większości są faktury. Niekiedy dokument taki jednakże zaginie i wówczas przedsiębiorca występuje do sprzedawcy o wystawienie ...
2024-05-16 12:20
2024-05-16 12:17