Dzień dobry,
zwracam się z wielką prośbą o udzielenie kilku porad dotyczących środków trwałych:
1). Czy następujący zapis w polityce rachunkowości jest prawidłowy: „Niskocenne składniki majątku trwałego” (art. 4 ust. 4). Składniki majątku o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok i wartości początkowej równej lub niższej niż 3500 zł są zaliczenie bezpośrednio do kosztów zużycia materiałów. Kontrolę i ewidencje tych składników prowadzi komórka administracyjna w sposób umożliwiający identyfikacje każdego przedmiotu oraz miejsc ich użytkowania i osób za nie odpowiedzialnych. Składniki majątku powyżej 350 zł, objęte są ewidencją ilościowo-wartościową, a do 350 zł tylko ewidencją ilościową w programie finansowo-księgowym Optima. Niskocenne składniki majątku wpisywane są w kolejności chronologicznej do ksiąg inwentarzowych wg oraz oznakowane numerem, pod którym zostały do niej wprowadzone. W celu zapewnienia lepszej kontroli majątku w księgach rachunkowych prowadzone jest konto syntetyczne dla ewidencji ilościowo-wartościowej”.
Zakupione przedmioty księgowane są w koszty zużycia materiałów na koncie 410 „Zużycie materiałów i energii” konto analityczne wyposażenie równocześnie na kontach 017 „Niskocenne składniki majątku trwałego” i 077 „Umorzenie niskocennych składników majątku trwałego”. Czy lepszym rozwiązaniem byłoby założyć konto pozabilansowe np. 091 „Wyposażenie” i za jego pośrednictwem kontrolować posiadany majątek, konta 017 i 077 zlikwidować?
2). W strukturach Ośrodka Kultury powstała Strefa Historii, w której gromadzone są pamiątki dotyczące naszego miasta. Otrzymane od mieszkańców w darowiźnie będą wyceniane i księgowane na koncie 016 „Dobra Kultury” w korespondencji z kontem 760 „Pozostałe przychody operacyjne”. Czy powyższe księgowania będą właściwe, a następujący zapis w polityce rachunkowości prawidłowy „własne eksponaty i przedmioty do wystaw przeznaczone dla Strefy Historii są ewidencjonowane na koncie „Dobra Kultury” i objęte ewidencją ilościową prowadzona w księgach inwentarzowych i ewidencyjnych w Strefie Historii. Księgi zostały podzielone tematycznie na takie działy jak: świdnickie tradycje lotnicze, tradycje motoryzacyjne, klub Avia i tradycje sportowe oraz życie społeczne i czasy Solidarności. Gazety i książki zinwentaryzowano w oddzielnych księgach. Prowadzone są komputerowo i zawierają następujące informacje: nazwę przedmiotu, datę lun miejsce jego powstania, datę pozyskania do Strefy Historii, nazwisko osoby przekazującej, opis przedmiotu wraz z fotografią. Do ksiąg wpisywane są przedmioty własne i wypożyczane od mieszkańców i firm.
3). Otrzymaliśmy dotację celową oraz środki z PISF na wypożyczenia instytucji w nowoczesny sprzęt. Jednym z nich był zestaw elementów do wyświetlania filmów w technologii 3D. W skład tego zestawu wchodzi: ekran, zestaw kurtynowy do jego ochrony przed zanieczyszczeniem, projektor, procesor dźwięku, komputer oraz ponad 2 tys. okularów jednorazowych w cenie jednostkowej 2,40 netto. Oprócz okularów wszystkie elementy są ze sobą powiązane i nie mogą oddzielnie pracować.
Uważam, że powinnam cały zestaw ująć jako jeden środek trwały i zaliczać do grupy VI oraz amortyzować stawką 10%.
Czy postępuje prawidłowo jeśli go tak zakwalifikuję? A co zrobić z okularami, gdzie powinny być zaksięgowane?
4). Na utworzenie Strefy Historii w ramach projektu otrzymaliśmy środki z MKiDzN na zakup gablot, zestawu witryn wystawienniczych wraz z oświetleniem. W projekcie gabloty i witryny zostały zakwalifikowane jako wydatek inwestycyjny, a oświetlenie bieżący. Uważam, że oświetlenie powinno być zaliczane bezpośrednio w koszty za zużycie materiałów jako wyposażenie, a gabloty i witryny amortyzowane stawką 10% jako wyposażenie placówek kulturalno-oświatowych. Oprócz wymienionego wyposażenia kupiliśmy 3 kioski multimedialne z oprogramowaniem. Wprowadzono do nich informacje i obrazy dotyczące historii naszego miasta. Dzięki nim zwiedzający przesuwając ekran ma możliwość ja poznać. Wobec powyższego czy nie można by ich było zaliczyć do grupy IV ze stawką 30%?
Będę bardzo wdzięczna za pomoc.
PozdrawiamDodano 2013-07-07 11:41 przez Iwak
Witam,
W br otrzymałam dotację z PUP na rozpoczęcie działalności gospodarczej (skup złomu). Jak prawidłowo wpisać w PKPiR wydatki sfinansowane z PUP? Czy mogę zaliczyć bezpośrednio w koszty podatkowe jako wyposażenie powyżej 1500 zł? Użytkowanie będzie na pewno powyżej 1 roku.Zakupy:1) waga platform...
Dodano 2013-07-03 16:16 przez Majchrzak
Witam,
Mam taki problem. Zakupiłam na firmę sprzęt do zaciskania rur hydraulicznych na kwotę 3134,45 zł brutto i nie wiem czy mam jednorazowo wrzucić to w koszty czy zamortyzować i na jaki procent?
Bardzo proszę o pomoc.
Dodano 2013-11-18 11:15 przez a.dudkowska
Witam,
pytanie dotyczy środków trwałych: po otwarciu kina i zakupie nowego sprzętu (projektor, kurtyny), czy do całego wyposażenia można zaliczyć okulary 3D, które są jednorazowe? Jak zaksięgować zakup?
Dodano 2014-06-22 14:58 przez hondaa121
Witam!
Jak należy rozpatrywać laptopa o wartości 2000 zł oraz samochód osobowy o wartości 2900 zł, kiedy chcę rzeczy te przyjąć w użytkowanie w swojej działalności? Tak samochód, jak i laptop są moją własnością.
Za poradą znajomego księgowego wrzuciłam tak jedno, jak i drugie w koszty, w całości. Ni...
Dodano 2014-05-01 23:29 przez konto usunięte
Mam kolejne pytanie, być może teraz uda się uzyskać odpowiedź:
Jutro zamierzam zakupić m.in.
laptopa
monitor
klawiaturę i mysz
drukarkę
i 5 programów
Żaden element nie kosztuje więcej niż 3499 zł. Czy w takim przypadku nie będę musiał wpisywać środków trwałych, a tym samym będę mógł wszystko wrzucić...
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
Budynki czy budowle, gdy te są nowe, amortyzuje się bardzo długo. Co innego nieruchomości tzw. używane czy też inwestycje w obcych środkach trwałych. Niestety podatnik nie ma tutaj dowolności w zakresie klasyfikacji. Musi też pamiętać ...
Przedsiębiorca który bezinteresownie (nieodpłatnie) udostępnia swoje firmowe składniki majątku zewnętrznym podmiotom, musi z tego tytułu zapłacić ... podatki. W przypadku VAT czynność taką traktuje się jak świadczenie usługi, zaś w ...
Budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie stanowią odrębny środek trwały a nie inwestycje w obcych środkach trwałych. Dlatego też nie można dla nich zastosować 10% stawki amortyzacji przewidzianej dla tych ostatnich - uznał Dyrektor ...
W określonych sytuacjach zakup mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności. Kosztem w takim przypadku są oczywiście odpisy amortyzacyjne od jego wartości początkowej. Podatnicy próbują jednakże ...
2024-05-16 12:20
2024-05-16 12:17