2007-10-25 16:34 autor: konto usunięte
5 941 odsłon
Z tego co czytam na różnych forach, duża większość firm i osób szuka odbiorców zagranicznych, i to oczywiście może cieszyć, ale czy decydenci w tych firmach zadali sobie jedno podstawowe pytanie? Teraz zastanawiasz się zapewne, co to za "podstawowe pytanie?, przecież to proste, znajdę odbiorcę i dalej samo pójdzie." No i właśnie tutaj postawię znak STOP. A ty już wiesz dlaczego? ...ponieważ ICH decyzja jest w 99% podyktowana emocjami, które wynikają z braku efektów w sprzedaży na rynku rodzimym. W mojej ponad 8-letniej karierze człowieka odpowiedzialnego za tworzenie i prowadzenie działów eksportu muszę stwierdzić jedno, i niech to stwierdzenie będzie pewnego rodzaju przestrogą, te emocje i te pobudki nigdy nie prowadzą do zwiększenia sprzedaży. Nie dość, że nie prowadzą do niej, to jeszcze zapewniają większe koszty.
Koszty związane z zaangażowaniem czasu, personelu (lub Ciebie osobiście) i pieniędzy. Po drodze jeszcze natrafisz na inny rodzaj kosztów (lub raczej "strat"), tj. kosztów nauczki. Nauczysz się jak nie nabierać zaufania do tych, którzy takie zaufanie wzbudzić chcą w Tobie. A jak ich odróżnić od tych dobrych? - zapytasz. Oto moja recepta: wartościowy pośrednik/agent: 1.prowadzi firmę (może być jednoosobowa) i ma dokumenty poświadczające ten fakt 2.ma doświadczenie zawodowe w eksporcie (i wykształcenie pod tym kątem) 3.może przedstawić referencje handlowe 4.posiada wiedzę w danej branży (lub kilku powiązanych) 5.posiada wiedzę handlową (marketingową) w zakresie handlu zagranicznego (cło, transport, warunki handlowe itd.) 6.posiada wiedzę o rynku (mentalność ludzi, konkurencja, ceny, jakość) 7.potrafi doradzić, jeżeli nie jesteś czegoś pewny 8.potrafi odradzić, z pewnością powie NIE i odejdzie, jeżeli coś według jego wiedzy, doświadczenia nie ma perspektyw powodzenia 9.przedstawia plan działania, kosztorys oraz konkretne efekty, które te pieniądze mają przynieść 10.podpisuje umowę na świadczenie usług 11.przedstawia raporty z pracy (listę potencjalnych klientów, z którymi się kontaktował, wyniki rozmów itd., ) i można się z nim skontaktować w każdej chwili oszust (nieudacznik lub/i desperat, czyli nieświadomy oszust) 1.nie prowadzi firmy (lub ma firmę lipną) – można po dokumentach wywnioskować 2.nie ma doświadczenia w eksporcie (lub udawane) – to już kwestia zadawanych pytań 3.nie może przedstawić referencji - zasłania się tajemnicą handlową 4.posiada „wiedzę” we wszystkich branżach - jest po prostu wszechwiedzący 5.posiada „ograniczoną wiedzę” handlową (marketingową), czyli właściwe to, co zobaczył w supermarkecie 6.posiada „ograniczoną wiedzę” o rynku (ludzi widział na ulicy, konkurencja, to dla niego „sportowa”, ceny wysokie a jakość - jak widać) 7.nie potrafi doradzić – mówi najczęściej: później zobaczymy, pomyślimy, jakoś to będzie 8.nie potrafi odradzić, z pewnością powie TAK na wszystko, co wiąże się z pieniędzmi dla niego, według niego wszystko jest możliwe (nawet będzie w stanie podnieść poprzeczkę, mówiąc, że jeszcze więcej się da zrobić) 9.przedstawia kosztorys – i na tym się kończy lub nawet kosztorysu nie przedstawia, bo zrobi wstępnie wszystko za darmo (a to już: nieudacznik lub desperat, bo tak jest świat skonstruowany, że nic nie ma za darmo, i nikt nie wyłoży swoich pieniędzy i czasu na coś, co ma się komuś innemu stać w przyszłości. No chyba, że jakaś organizacja charytatywna) 10.na myśl o umowie, ciarki mu po plecach przechodzą (nawet nie wie jak ją skonstruować) 11.nie odbiera telefonu lub/i listów, po tym jak dostał zlecenie i kasę, Proponuję nie tracić czasu na oszustów! A jakie są Twoje doświadczenia z pośrednikami? Ja dzielę się swoimi również w blogu w Polskim Centrum Handlu Zagranicznego2007-11-20 12:42 autor odpowiedzi: Jack73
2008-04-16 12:54 autor odpowiedzi: konto usunięte
2008-05-16 09:56 autor odpowiedzi: konto usunięte
Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.
2014-09-12 10:40
2013-09-11 08:38