eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFinanse osobisteEmerytury / RentyCzy pracodawca może odmówić wydania RP-7?


2014-09-05 11:06 autor: angel123

7 021 odsłon

Czy pracodawca może odmówić wydania RP-7?

Czy pracodawca może odmówić wydania zaświadczenia RP-7? Pracowałam w latach 2004-2014 i podobno nie musi mi tego wystawiać.

Proszę o pomoc.

Kinga

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2014-09-05 14:11 autor odpowiedzi: mada22

    ..... gdyby odchodzący pracownik wystąpił z wnioskiem o wystawienie takiego dokumentu. W takim przypadku odpowiednie zastosowanie będzie miała ustawa z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, której wiele przepisów nakazuje płatnikom poświadczanie okresów zatrudnienia oraz wysokości wynagrodzeń osiąganych przez zatrudnione osoby. Jednym z nich jest art. 125 ust. 1 pkt 2, według którego pracodawcy zobowiązani są do wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości – w tym m.in. druku ZUS Rp-7. Przepis ten dotyczy również innych płatników składek, z wyłączeniem zleceniodawców, osób fizycznych zatrudniających pracowników, niewypłacających świadczeń chorobowych oraz płatników opłacających składki za siebie i osoby współpracujące.Nie oznacza to jednak, że ta grupa nie musi wypisywać odpowiednich zaświadczeń. Kolejny artykuł ustawy emerytalnej (125a) w ust. 3 stanowi bowiem, że płatnicy składek (tym razem bez wyjątku) zobowiązani są do wystawiania zaświadczeń o wysokości przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek, a także innych świadczeń, które uwzględniane są przy ustalaniu wysokości emerytury lub renty.
      Jeżeli więc zwalniany pracownik zażąda wydania zaświadczenia ZUS Rp-7, to na podstawie przepisów ustawy emerytalnej pracodawca nie może mu tego odmówić.

    Oceń odpowiedź 1 1

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

  • igorek

    Dodano 2013-08-06 12:33 przez igorek

    Ustalenie kapitału początkowego

    Za rok idę na emeryturę i nie wiem czy mam ustalony kapitał początkowy, chociaż w 1999 r. firma, w której pracowałam wysyłała do ZUS-u druki RP-7. Jak sprawdzić czy dane do kapitału są w ZUS-ie?

  • fiacik

    Dodano 2014-08-13 01:53 przez fiacik

    Jak uzyskać dokument ZUS Rp-7 ze zlikwidowanego zakładu pracy?

    W 1988 roku pracowałam w Kominacie Budowlanym w Gdyni. Mam tylko dokument umowy o pracę na czas określony. Do obliczenia kapitału początkowego potrzebuję ZUS RP-7 lub kserokopie kartoteki zarobkowej. Gdzie mogę otrzymać te dokumenty?

  • zula

    Dodano 2016-04-28 11:26 przez zula

    Czy ZUS może żądać od pracodawcy dokumentu Rp-7 za lata 1999-2015?

    Czy ZUS miał prawo przy ustalaniu podstawy wymiaru emerytury za lata 1999-2015 przyjąć wynagrodzenie minimalne mimo, że na indywidualne konto w ZUS od 1 stycznia 1999 przez program płatnik przesyłano deklaracje imienne zawierające wysokość wynagrodzeń pracownika, od których naliczano składki emeryta...

  • morin1949

    Dodano 2013-07-01 21:38 przez morin1949

    Uzyskanie dokumentu Rp-7, gdy firma już nie istnieje

    W okresie 1.09.75-31.09.76 odbywałem staż geodezyjny w OPGK Katowice. Firma obecnie nie istnieje, do kogo mam się zwrócić o wydanie dokumentu Rp-7?

  • Nadia16

    Dodano 2017-06-17 16:03 przez Nadia16

    Odmowa wystawienia RP7 i świadectwa pracy

    Witam,były pracodawca odmawia wystawienia RP-7 i świadectwa pracy, tłumacząc się tym, że akta osobowe pracowników są zatrzymane przez prokuraturę, co uniemożliwia wystawienia wyżej wymienionych dokumentów.Postępowanie toczy się już przez 9 lat. Co mam robić?Z góry dziękuję i pozdrawiam.

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Ustawa Zasadnicza w art. 65 ust. 1 zapewnia każdemu wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy. W praktyce zdarza się jednak, że ta wolność wyboru bywa nadużywana kosztem zasady, że umów należy dotrzymywać (łac. pacta ...

Pracodawca będzie miał prawo przeprowadzać kontrole pracowników zdalnych - wynika z nowelizacji Kodeksu pracy, która wchodzi w życie 7 kwietnia. Eksperci z firmy inFakt wyjaśniają, w jakim zakresie i pod jakimi warunkami będzie to możliwe.

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników mają obowiązek wprowadzenia regulaminu pracy. Obowiązek ten może więc dotyczyć ponad 180 000 przedsiębiorstw w Polsce. W określonych okolicznościach spoczywa on także na firmach ...

Jak dowodzą badania zrealizowane przez Federację Przedsiębiorców Polskich (FPP), polscy pracodawcy są zadowoleni z efektywności i aktywności swoich podwładnych. Pracownicy w ostatnich latach dokładali starań, aby lepiej wykonywać swoje ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Emerytury / Renty

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania