eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPoradyFirmaAuto w firmieJednoosobowa działalność gospodarcza. Jak sprzedać zamortyzowany samochód?


2013-04-28 12:43 autor: Janusz

23 774 odsłon

Jednoosobowa działalność gospodarcza. Jak sprzedać zamortyzowany samochód?

Sprzedaję samochód po 30 miesięcznej zakończonej w grudniu amortyzacji (czyli jest już 4 miesiące po amortyzacji)

Prowadzę jednoosobową działalność, samochód mam wciągnięty jako środek trwały,  co mam teraz zrobić żeby go sprzedać?

Czy wystawić fakturę, następnie wciągnąć ją do książki przychodów i rozchodów, czy wystarczy sporządzić umowę kupna sprzedaży? Jakie z tym wiążą się koszty? Czy muszę to zgłaszać do Urzędu Skarbowego?

Słyszałem, że po zakończonej amortyzacji samochód musi być w firmie jeszcze przez 6 miesięcy, czy można go w tym okresie sprzedać i jak to prawnie rozwiązać?

Janusz

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2013-04-24 05:56 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Sprzedać na fakturę, tę wykazać w księdze w kolumnie pozostałych przychodów. Oczywiście odpowiedniej adnotacji dokonujemy także w ewidencji środków trwałych. Niestety nie wystąpią tutaj koszty uzyskania przychodu, jako że pojazd się już zamortyzował.

    Co do podatku VAT, proszę podać jaki to był samochód (ciężarowy/osobowy), czy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy jego zakupie (ewentualnie czy przysługiwało odliczenie częściowe)?

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-04-24 07:03 autor odpowiedzi: Janusz

    Samochód osobowy, kupiony przezemnie prywatnie, następnie wprowadzony jako środek trwały.

    Jak długo muszę go trzymać żeby sprzedać jako nie własność firmy

    pozdrawiam

    Oceń odpowiedź 0 2

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-04-24 07:10 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    Aby go sprzedać nie jako majątek firmy, należy go przekazać na cele osobiste i trzymać jeszcze przez 6 lat.

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 0 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-04-24 09:03 autor odpowiedzi: Janusz

    Czyli sprzedając w tym momencie muszę zaliczyć jako przychód firmy, czy    muszę coś zgłaszać, płacić w Urzędzie Skarbowym?

    Oceń odpowiedź 0 5

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-04-29 06:44 autor odpowiedzi: eGospodarka.pl - Dział Podatkowy

    W US zgłaszać nie trzeba. Jest to przychód z działalności niemalże taki sam jak przychody bieżące z firmy i na takich samych zasadach rozliczamy podatek (czyli po zakończeniu miesiąca ustala pan "globalny" dochód, przy zasadach ogólnych bądź podatku liniowym nie ma tutaj odrębnej stawki podatku dla takiej sprzedaży).

    Podatki nie są skomplikowane. Niezrozumiałe są jedynie działania i "myśli" osób je tworzących.

    Oceń odpowiedź 1 3

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-05-24 18:13 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Chciałem pociągnąć temat - w moim przypadku ta sama sytuacja tylko pojazd był kupiony na FV i odliczono 60% VAT. Czy w tej sytuacji muszę sprzedawać na FV z VAT?

    Czyli jak ustalę cenę z potencjalnym nabywcą na np. 12,3 TPLN to wystawiam mu fakturę na 10 TPLN +23%VAT = 12,3 TPLN ?

    I muszę odprowadzić podatek dochodowy oraz oddać cały VAT z tej transakcji, traktując tę fakturę tak jakbym otrzymał wynagrodzenie za jakąś pracę ?

    Oceń odpowiedź 0 4

    skomentuj | odpowiedz

  • 2013-05-25 01:20 autor odpowiedzi: konto usunięte

    Piszesz w 2 wątkach podając różne fakty.

    Zajrzyj do drugiego i odpowiedz na pytania.

    Oceń odpowiedź 6 0

    skomentuj | odpowiedz


DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Porady - pytania i odpowiedzi

Podobne artykuły

Z początkiem 2020 r. został zniesiony obowiązek prowadzenia ewidencji wyposażenia przez podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy brak tego obowiązku wpływa na sposób ujmowania dokonanych zakupów ...

Z początkiem 2020 r. możesz zaprzestać prowadzenia ewidencji wyposażenia. Nie oznacza to jednak, że tę dodatkową dokumentację z lat wcześniejszych można zniszczyć.

Polski Ład spowodował, że wprowadzenie do majątku firmowego auta używanego wcześniej jako prywatne, stało się dużo mniej korzystane - ostrzega Carsmile. Alternatywnym rozwiązaniem może okazać się sprzedaż prywatnego samochodu i wynajem ...

Zasadniczo o tym, czy czynność jest wykonywana w ramach działalności gospodarczej, czy zarządu majątkiem prywatnym decyduje zamiar podatnika. Podatnik jako osoba najlepiej wiedząca, jakie było przeznaczenie transakcji, co do zasady sam ...

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Auto w firmie

Eksperci radzą

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Tematy

Poprzednie pytania